Trecerea covârșitoare în sistem online a adus cu sine schimbări majore în percepția celor care au nevoie de instruire în diverse scopuri sau domenii de activitate, dar și în modul de a se raporta la lucruri și la situația reală. Pandemia actuală a adus astfel provocări și oportunități și în ceea ce privește procesul instructiv-educativ, acestea referindu-se atât la cei care organizează sau predau cursurile, cât și la beneficiarii lor.

Provocările instruirii la distanță

Una dintre cele mai mari provocări atunci când vine vorba de participarea la cursuri digitale este cea a limitării contactului uman. Mediul virtual poate îngreuna crearea unor momente spontane sau a unor momente individuale de discuție și limitează posibilitatea de a aborda anumite probleme pe care le au elevii. 

O altă provocare este dată de pierderea limbajului gestual, a mimicii și a limbajului nonverbal atunci când lecțiile se desfășoară pe platformele dedicate de elearning. Deși aceste elemente ale limbajului corpului nu sunt esențiale, ele îmbogățesc totuși experiența de învățare adăugând ton, emoție, atenție și apropiere mesajului general.

Pe lângă acestea, și autoritatea pare a avea de suferit atunci când vine vorba de învățare la distanță, deoarece rolurile participanților la apelul video sunt egalate, ceea ce poate fi problematic pentru profesor, care își pierde statutul central în mijlocul celorlalți participanți. 

Oportunitățile oferite de instruirea la distanță

Deși pentru mulți este descurajantă această trecere la învățământul online, există și cei care au parte de schimbări în bine prin faptul că li se oferă șansa de a participa într-un spațiu virtual la cursuri. Astfel, cursurile digitale reprezintă o posibilitate ca elevii sau cursanții să coopereze mai bine între ei, iar contribuțiile individuale și dinamica grupului să fie crescute. De asemenea, munca în echipă pare a fi mai eficientă, iar varietatea de instrumente și platforme utilizate în instruire ajută la o mai mare implicare din partea cursanților. Mai mult decât atât, lecțiile devin interactive, iar implicarea celor care au un grad de timiditate mai mare este, de asemenea, influențată pozitiv. 

O altă oportunitate oferită de instruirea online este cea a accesibilității. Este vorba de șansa celor care nu au acces la centrele mari care desfășoară cursuri de pregătire în diverse domenii de a participa la procesul de instruire, astfel că le cresc șansele de a se perfecționa. Mai mult decât atât, acestea sunt avantajoase și celor care provin din medii defavorizate și doresc să își găsească mai repede de muncă sau chiar celor care nu se pot deplasa, deși ar avea nevoie de specializări în diverse domenii. 

Source