Titularul acestei mărci este doamna avocat Gianina-Vera Poroșnicu. Marca este înregistrată pe clasa de produse 30 (produse de cofetărie, ciocolată și bomboane de ciocolată) și clasele de servicii 35, 41, 43.
Dacă vă întrebați de ce ar solicita cineva protecție pe clasa 30(produse de cofetărie, ciocolată și bomboane de ciocolată) pentru un monument de patrimoniu, atunci veți afla că doamna avocat Gianina Poroșnicu dorește ca în amintirea industriașului Joseph Zoller să se producă ciocolată artizanală personalizată.
Marca înregistrată este un element esențial al strategiei întreprinderilor, un mijloc de a cuceri și păstra clientela.
Titulara mărcii și proprietara acestui concept și-a dorit acest lucru din considerente istorice și culturale, fiind influențată și de valoarea arhitecturală pe care o prezintă CASA JOSEPH ZOLLER, astăzi singurul monument de patrimoniu privat din Iași.
Restaurarea acestei case a parcurs un drum nu tocmai uniform, în perioada anilor 2013-2016, deoarece pentru a finaliza cu succes acest proiect au fost necesare în mod special numeroase aprobări, iar etapele de reconstrucție și consolidare au fost complexe și dificile.
Astăzi acest imobil este sediul casei de avocatură Gianina-Vera Poroșnicu.
Povestea restaurării a avut un final fericit datorită perseverenței proprietarei actuale și a utilizării fondurilor proprii, aspecte care au dus la menținerea vie a amintirii imobilului realizat în stilul Belle Epoque, fiind menajată în interior în același stil.
Istoria acestui monument istoric este una fascinantă, întrucât însuși vechiul proprietar era o personalitate marcantă a vremii, consecință a destinului său caracterizat prin triumf și adaptabilitate armonioasă la viața culminată de lux.
Joseph Zoller își pavează trecerea prin istorie odată cu stabilirea sa în Iași în primăvara anului 1901, când, alături de imobilul realizat în stil neoclasic, clădește o fabrică de bomboane care din păcate nu mai există în prezent, cu precizarea că amintirea sa este păstrată vie întrucât proiectul de casă și de fabrică se află în original la Arhivele Naționale.
Caracteristic unei personalități puternice și disciplinată în ceea ce privește antreprenoriatul, Joseph Zoller clădește prin propriile forțe fabrica de bomboane, în această zonă cu un remarcant potențial economic, fără a primi susținere financiară din partea familiei.
Istoria Casei Zoller avea să își schimbe cursul odată cu debutul Primului Război Mondial, moment în care familia regală și reprezentanții fiecărei instituții se refugiază în Iași. Astfel, pragul casei este pășit de către marchizul Hubert de Belloy de Saint Lienard, șeful misiunii navale franceze în România, personalitate care avea să își stabilească reședința alături de familia sa și familia Zoller.
Relația de prietenie a acestuia cu familia regală a înzestrat Casa Zoller din punct de vedere istoric, datorită vizitelor repetate ale reginei în incinta sa.
Un alt considerent pentru care actuala proprietară a dorit restaurarea casei și înregistrarea mărcii “CASA ZOLLER 1912”, independent de măreția sa istorică, a constat în finețea arhitecturală aferentă perioadei Belle Epoque care se dorea de către aceasta a fi propăvăduită în rândul iubitorilor de istorie, artă arhitecturală și cultură.
Independent de faptul că numeroase elemente arhitecturale precum ușile sculptate din lemn masiv, picturi armonios integrate în tavan, marchiza de la intrarea principală, s-au prezervat și au fost regăsite figurând ca autentice, restaurarea imobilului a fost rezultatul unui minuțios proces arhitectural și de design interior, design conceput de către doamna Ramona Biciușcă, artist vizual și lector universitar la Facultatea de Arte Vizuale și Design din Iași, alături de domnul arhitect Ionuț Biciușcă, partea de restaurare și de design aflându-se în mâinile acestuia.
Un alt factor cheie care a stat la baza deciziei înregistrării mărcii „Casa Zoller-1912” a fost revelația proprietarei Gianina Poroșnicu, care a vizitat domeniul familiei Vuitton în anul 2021, cu privire la asemănarea istoriei mărcii Louis Vuitton cu cea a Casei Zoller, concordanța fiind vizibilă după cum urmează:
Atât Joseph Zoller cât și Louis Vuitton parcurg drumul succesului de tineri, prin forțe proprii, în locuri străine de tot ceea ce aceștia au trăit până la punctul zero al triumfului lor, astfel că ambii reușesc să se adapteze și să exceleze în Paris, respectiv Iași.
Ambele istorii au protagoniști care, în momentul contactului cu noutatea și adaptabilitatea, nu aveau sprijin financiar, întrucât părinții lui Louis Vuitton au decedat când acesta avea vârsta de 13 ani, iar părinții lui Joseph Zoller nu i-au lăsat acestuia zestre, astfel că faimoasa fabrică de bomboane a fost clădită de la zero.
În mod asemănător, reușitele în materie de business ale acestor puternice personalități au dăinuit în ciuda instabilității economico-sociale, care a dus la călătorii repetate în rândul oamenilor, situație care avea să devină motorul de susținere a creațiilor celor 2. În acea perioadă de instabilitate socială, Louis Vuitton a demonstrat existența pozitivului în negativ, fiind creatorul geamantanelor care aveau să însoțească oamenii în căutare de un nou destin. Cu o oarecare concordanță în ceea ce privește aceste două povești de viață, Joseph Zoller, cunoscutul creator al bomboanelor de ciocolată, avea să fie protagonistul salvator în ceea ce privește găzduirea personalităților marcante din România la Începutul celui de al doilea Război Mondial.
Însumând aceste considerente, înregistrarea mărcii s-a dovedit a fi următorul pas logic în materializarea dorinței de a pune din nou pe picioare fabrica de ciocolată a industriașului Joseph Zoller, astfel că doamna avocat Gianina-Vera Poroșnicu prin Cabinet de Proprietate Industrială Claudia Monica Frisch a demarat procedura înregistrării la nivel național-OSIM a mărcii naționale figurative “CASA JOSEPH ZOLLER 1912”.
Culorile revendicate de această marcă sunt albastru și auriu, culori alese nu tocmai întâmplător, deoarece s-au avut în vedere semnificațiile acestor nuanțe, raportat la personalitatea lui Joseph Zoller.
Albastrul reprezintă un omagiu pentru bărbăția și sufletul caritabil al industriașului, evidențiator al destinului său pus în slujba socialului, în timp ce culorile crem și auriu denotă noblețe, triumf și opulență.
Alegerea culorilor cu care consumatorii vor asocia marca este un proces foarte important, deoarece aspectul vizual al acesteia trezește instant în mintea acestora un anumit produs sau serviciu.
De aceea marca necesită protejare pe tot parcursul existenței sale, pentru a fi evitată nașterea unor litigii cu diverse obiecte.
Cu titlu de exemplu, litigiul celebru Cadbury vs. Nestle a fost purtat pe tema utilizării de către Cadbury a culorii mov pe interfața ambalajului său de ciocolată. Compania de ciocolată Cadbury, cu sediul în Marea Britanie, a solicitat marca comercială în anul 2004, înregistrându-și dreptul de a folosi culoarea violet, însă rivalul său, Nestle, a susținut că în general culorile nu pot fi marcate practic pentru un avantaj comercial. Respingând recursul celor de la Nestle, judecătorul Colin Birss a declarat în cadrul Înaltei Curți din Londra faptul că dovezile susțin în mod clar constatarea cum că violetul este distinctiv vizavi de de Cadbury pentru ciocolata cu lapte.
Ca rezultat favorabil al reglementărilor în această materie și al eforturilor susținute de către restauratoare, astăzi Vorbim despre” CASA JOSEPH ZOLLER 1912” ca marcă, aceasta fiind beneficiară de protecție începând cu data de 02.02.2022, pentru o perioadă de 10 ani, cu posibilitate de reînnoire.
Bibliografie:
theguardian.com
ateneuiasi.ro
Autor: Gucianu Cătălina