Contractele PPA devin tot mai atractive pentru publicul specializat din România, în special pentru companiile care țintesc către un preț predictibil la energie.Contractele PPA devin tot mai atractive pentru publicul specializat din România, în special pentru companiile care țintesc către un preț predictibil la energie.

Contractele PPA devin tot mai atractive pentru publicul specializat din România, în special pentru companiile care țintesc către un preț predictibil la energie. Conform unui sondaj realizat de organizatorul evenimentului Romanian Green PPA, Creative Communication, reprezentanții companiilor consumatoare spun în proporție de 15% că ar fi interesate de încheierea unui astfel de contract, în timp ce 16% nu doresc să încheie un PPA. 40% dintre managerii companiilor intervievate spun că așteaptă ca piața să se maturizeze pentru a lua o decizie.

Fluctuația prețului la energie și dezechilibrele generate de instabilitatea fiscală și geo-politică determină tot mai multe companii românești cu un consum ridicat de energie electrică să caute soluții pentru asigurarea predictibilității financiare. Alternativa consumului de energie verde a dus deja la creșterea numărului de prosumatori industriali, iar companiile producătoare din domenii precum metalurgie, producția cimentului, industria alimentară și automotive iau în calcul folosirea unui alt instrument pentru contractarea energiei pe termen lung cu o rată de adopție ridicată în Europa: Power Purchase Agreements (PPA).   

Potrivit unui chestionar aplicat de organizatorul evenimentului Romanian Green PPA pe un eșantion de 428 de companii cu un consum de peste 10 GW pe an, 15% dintre acestea iau în calcul încheierea unui PPA sau începerea negocierilor cu un potențial partener în următorii trei ani.

Gradul de informare al managerilor companiilor chestionate este, în prezent, una dintre cele mai importante bariere în ceea ce privește încheierea unui astfel de contract. 11% dintre cei chestionați spun că nu știu ce reprezintă un PPA, iar 18% spun că au auzit de acest instrument de contractare, dar nu au încă toate datele pentru a se putea pronunța dacă vor opta pentru unul în viitor.

16% din companiile chestionate au spus că știu ce înseamnă un PPA, dar nu consideră că este momentul oportun pentru a încheia unul. Motivele care stau la baza refuzului de a încheia un PPA sunt legate de prețul la care se contractează energia. O problemă des enunțată de consumatori este lipsa de predictibilitate a prețurilor pe piața liberă, însoțită de o previziune a scăderii prețului.

O altă problemă este legată de instabilitatea fiscală și legislativă. Cele mai multe companii spun că au rețineri în încheierea unui PPA pe mai mult de 5 ani, în condițiile în care legislația se schimbă anual, influențând condițiile de contractare, prețul finanțării și chiar prețul energiei.

Cele mai multe companii consideră că orice instrument care ar duce la reducerea costurilor ar fi util, dar depinde de investiția și logistica necesară. Perioada lungă de contractare rămâne în continuare unul dintre dezavantajele enunțate de companiile care spun că nu știu dacă PPA este cea mai bună formă de reducere a costurilor cu energia. 40% dintre persoanele chestionate spun că așteaptă ca piața să se maturizeze, pentru a lua o decizie.

Chestionarul a fost realizat telefonic, pe o baza de date de 428 de companii cu consum de energie de peste 10 GW pe an. Au fost chestionate persoane de decizie la nivel de management, achiziții sau directori de energie.

În România au fost făcute publice 4 contracte de tip PPA, dar dezvoltatorii au anunțat negocieri cu peste 100 de companii românești pentru un astfel de contract. Condițiile financiare și logistice care trebuie îndeplinite la încheierea unui PPA cresc perioada de negociere a unui astfel de contract la 12-18 luni, potrivit estimărilor companiilor din domeniu.

Romanian Green PPA, singurul eveniment dedicat tranzacționării energiei pe termen lung va avea a doua ediție pe data de 14 februarie 2024, la Nord Events by Globalworth. Peste 300 de participanți din domeniul energiei regenerabile și mari consumatori de energie vor fi prezenți la eveniment, pentru a afla care sunt cele mai noi informații despre contractele de tip PPA. 15 specialiști cu experiență în contractarea energiei, avocați specializați și reprezentanți ai instituțiilor financiare vor urca pe scena Romanian Green PPA.

Power Purchase Agreement permite contractarea energiei de către compania consumatoare direct de la producător sau prin intermediul unui trader sau furnizor, la un preț fix, pe o perioadă lungă de timp. Costurile optime pentru un PPA sunt atinse după o perioadă de minimum 3-5 ani de la contractare și au ca avantaj principal asigurarea unui preț predictibil pentru companie. Pentru furnizorul de energie dintr-un contract PPA avantajele sunt asigurarea unui flux de capital constant și finanțarea dezvoltării de capacități noi de producție prin garanția oferită de aceste contracte.

Speakerii prezenți la a doua ediție a Romnian Green PPA sunt : Dan Drăgan, secretar de statîn cadrulMinisterului Energiei, Cristina Prună, Vicepreședintele Comisiei pentru Industrii și Servicii din Parlamentul României, Alex McGregor, Senior Analyst PPA Markets at Pexapark UK LtdJean DSouza, manager AFRY Management Consulting Austria GmbHMilan Kamaryt, PPA Origination Rezolv Energy, Mauricio Garrido Sanz – PPA Origination EDP, Valentina Ivan, energy policy expert , Laurențiu Urluescu, Președinte Consiliul Director AFEER, Martin Moise, Prim-vicepreședinte PATRES și Robert Uzuna, Vice President Corporate Affairs Ursus Breweries.

Partenerii strategici ai evenimentului sunt PATRES (Organizaţia Patronală a Producătorilor de Energie din Surse Regenerabile din România), AFEER (Asociatia Furnizorilor de Energie din România), RWEA (Romania Wind Energy Association) și PSC (Patronatul Societăților din Construcții).

Partenerii media ai evenimentului sunt INVESTenergy, Focus Energetic, E-NERGIA.RO, energy CENTER, RENERGY, Financial Intelligence.

Creative Communication este o agenție de comunicare, cu experiență în organizarea evenimentelor din domeniul energiei. Printre evenimentele organizate de agenție se numără Solar Energy Bucharest Summit, cel mai mare eveniment B2B dedicat energiei solare și Romanian Green PPA, evenimentul dedicat tranzacționării energiei pe termen lung. La evenimentele organizate de Creative Communication au participat peste 2000 de profesioniști în energie și industrii conexe din peste 20 de țări.

Contact Media

Cătălina Călugărici

Events assistant

+40 736 420 126