In luna noiembrie, 2021, artistul Roland Pangrati, a reprezentat Romania la unui dintre cele mai importante Festivaluri de Arta din Coreea de Sud, intitulat SEONGNAM ART FAIR, 2021, care s-a desfasurat in perioada 31 octombrie – 7 noiembrie 2021.

     Artistul roman a fost selectat de catre organizatorii SEONGNAM ART FAIR, sa faca parte din TOP 10 ARTISTS, selectie realizata dintr-un numar de 55 de artisti participanti la acest eveniment si 400 de lucrari de arta expuse in generoasele sali de expozitie ale  Art Center Gallery 808 din orasul Seongnam.

Festivalul de Arta Seongnam Art Fair, 2021, aflat deja la a sasea editie, a luat nastere in anul 2016, din dorinta spontana a artistilor locali de a participa la dezvoltarea culturala a orasului Seongnam, si transformarea acestuia intr-un oras de clasa mondiala. Intr-un moment in care rolul artei de a calma anxietatea creata de pandemia de Coronavirus, este tot mai solicitat, Festivalul de Arta Seongnam Art Fair, prezinta un regal de lucrari de arta, realizate de  artistii participanti la aceasta expozitie-eveniment.

La deschiderea oficiala a Targului de Arta Seongnam Art Fair, au participat numeroase personalitati ale mediului politic din Coreea de Sud, parlamentari si membri ai congresului, Doamna Primar a orasului Seongnam, alaturi de  Excelenta Sa, Cezar Manole Armeanu, Ambasadorul Romaniei in Republica Coreea de Sud. 

Presedinta  Filialei Seongnam a Asociatiei de Arta din Coreea si organizatoarea  Evenimetului artistic Seongnam Art Fair, 2021, Doamna Shin Mi-Sun, a declarat ca, intentia acestei expozitii – eveniment, ce a avut loc in spatiul expozitional al Galeriei 808,  ce se afla in Centrul de Arta Seonagnam – Art Center, este aceea de a conecta spatiul expozitional, si artmarket-ul cultural  cu cetatenii orasului Seongnam si pentru ai face sa rezonenze cu cele 400 de lucrari de arta expuse de  artistii participanti la acest eveniment.

    Lucrarea prezentata in Coreea de Roland Pangrati, intitulata „Rocks #30” face parte din seriile sale cu acelasi nume, care fac parte si din expozitii ce au avut loc in Tokyo, Japonia in anul 2020, si in St.Moritz, celebra statiune de lux din Elvetia, de pe data de 18 septembrie , pana pe data de 6 decembrie 2021, in Galerie 10, Via Maistra 10,  unde  lucrarile lui Roland Pangrati pot fii vizionate ca parte din Expozitie intitulata  „Eclectic Fusion”.

    Succesul artistului roman, se datoreaza modul in care Roland Pangrati combina abstractul minimalist cu tehnici de pictura japoneze, mai vechi de 1000 de ani.

    Curatoarea japoneza Hiroko Narizuka, spune ca, „desi Roland Pangrati foloseste in creerea operelor sale tehnici de pictura japoneza Nihonga, care au  o vechime mai mare de 1000 de ani,  el nu este impotriva incorporarii metodelor si materialelor moderne in metoda sa de lucru deasemenea.

    El lucreaza intr-un stil liber, depasind barierele care se afla intre arta contemporana si tehnicile de pictura Nihonga, sau intre conceptul oriental in arta si cel occidental.

Magnitudinea acestei viziuni pare sa fie rezultatul felului in care el se pozitioneaza in explorarea unei lumi revelata in frumusetea ei esentiala si fundamentala.

Adevarata placere de a admira operele realizate de Roland Pangrati, se afla in actul de creere al unei alte lumi, care transcede toate barierele de varsta, generatie sau nationalitate, si ofera mintii oportunitatea de a evada din propriile limite impuse.

Arta lui Roland Pangrati ar putea sa fie considerata o calatorie pana la capatul pamantului, in  cautarea si creerea in forma vizuala a peisajelor supreme, locul unde punctele de vedere stiintifice si artistice, sensibilitatile umane universale, trecutul indepartat si viitorul, natura si universul sunt toate interconectate intre ele.”

Subiectul abordat in seriile de picturi „Rocks”, – stancile, muntii nelocuiti este comentat de Hiroko Narizuka, curatoarea japoneza a expozitiilor, intr-un mod foarte inspirator ca si expresie: 

    „Intr-un anumit sens, o stanca exprima trecerea timpului, iar copacii se ofilesc doar pentru a putea renaste din nou, reflectand trecerea zilelor si a anotimpurilor.

    In picturile lui Roland Pangrati, mai multe momente din abisul timpului coexista, fiind scufundate intr-un spatiu unde toate detaliile din picturi devin macro.

     Daca ne gandim la ce a insemnat  subiectul oferit de munti si stanci in istoria artei, primele imagini care ne apar in minte sunt cele din picturile chinezesti facute in tus, si lucrarile artistilor din perioada romantismului in arta.

     Stancile si muntii pictati in aceste opere romantice, de cele mai multe ori exprima prin subiectul muntilor, un hotar sau un portal spre alt taram, evocand un reper in spatiu si timp, sau o lume claustrata.

     Dar, pentru Roland Pangrati, muntii nu sunt un fel de frontiera, o entitate care divide “aici” in raport cu “acolo”, ei reprezinta elemente care transced liber  reperul spatiu-timp.”

  In prezentarea seriilor sale de picturi „Rocks”, Roland Pangrati a explicat de unde a avut ideea de a creea picturi cu stanci folosind in loc de culori, pigmenti minerali naturali, adica pietre macinate foarte fin : 

    „Se spune ca acum 4,6 biloane de ani, 10 stele s-au ciocnit pentru a crea acest pamant, iar micile pietre pe care pasim si pe care le vedem raspandite in fiecare zi in calea noastra, au luat parte la acel eveniment. Aceste pietre au o vechime de neimaginat, si sunt parte din acel univers preistoric, de aceea, sa atingem o astfel de piatra este similar cu a comunica cu Universul si cu scurgerea timpului.

     Cred ca acesta este punctul de pornire al artei. Ceea ce fac eu este foarte natural. Daca vad o piatra, sunt miscat de frumusetea acesteia si exprim cum reusesc mai bine aceasta frumusete pe hartie.

     Daca vad o piatra frumoasa, as vrea sa scot afara din ea o piatra nestemata, iar acest sentiment face parte din instinctul uman, chiar daca omul modern a incercat sa uite de acest lucru; dar de fapt ar trebui sa uitam mai degraba de instinctul care ne impinge sa creem o sfera limitata a unei existente controlate.

    In picturile mele am experimentat, mereu, incercand  sa exprim esenta pietrei, nu sa recreez o anumita zona stancoasa. Fiecare pictura este un experiment  in cautarea a ceea ce este o piatra. In acest process, realitatea este ceea ce dumneavoastra ati putea sa recunoasteti in pictura mea ca si cum ar fii o piatra.

      Daca as incerca sa pictez o anume piatra sau aglomerare de pietre si stanci, la final pictura mea nu ar avea acelasi efect in comparatie cu realitatea deoarece realitatea are mai mult impact vizual. Dar intentia   mea nu este aceea de a recrea realitatea ci de a abstractiza realitatea.

      Eu as dori sa conectez prin aceste picturi, acea parte din oameni care este la fel, chiar daca  modernitatea ne-a facut sa uitam ca  avem umanitatea in comun. De aceea eu vreau sa comunic la nivel uman indiferent de cultura specifica fiecarui om. Cred ca aceasta ar fii cea mai importanta functiune a artei.

     Aceste picturi le-am creat, gandindu-ma cum cum pot sa colaborez cu fortele naturi. Si de aceia, nu am pictat propriu-zis aceste pietre – am vazut hartia care crea cute, si atunci am realizat ca piatra de fapt exista pe hartie, iar eu am facut-o vizibila pentru ochii celorlati, folosind forta gravitatiei, apa si particule fine de piatra.

     Consider ca arta ne ofera abilitatea de a transcede barierele, si ne aduce aminte de ceea ce este important.”

   Desi picturile sale cu stanci arata cateodata ca niste imagini 3 d ale unor aglomerari stancoase, curatoarea Hiroko Narizuka ne explica urmatorul lucru foarte interesant : 

   „Picturile lui Roland Pangrati cu munti si stanci, nu sunt recreeri ale unor peisaje reale, ele reprezinta o abstractizare a realitatii, in  incercarea de a introduce realitatea pietrei in suprafata pictata.

   Peisajele cu munti nelocuiti,  pictate de Roland Pangrati, exprima o complexitate in expresivitate , desi a folosit  o gama restransa de culori in realizarea acestora. In peisajele sale, apele curg, formand cascade ce se contopesc cu oceanul,  in timp ce cerul reflecta cum elementele naturale transced, pentru a recrea suprema frumusete.”

   De pe data de 2 noiembrie pana pe 14 noiembrie 2021, artistul roman va expune la Tokyo, in Galerie Floraison, Expozitia intitulata Roland Pangrati-  Solo Exhibition „Rocks”, in cadrul careia, un numar de 10 picturi realizate de Roland Pangrati sunt prezentate pe simeze publicului japonez. 

   Ambasada Romaniei in Japonia, a prezentat si promovat aceasta expozitie a artistului Roland Pangrati la Tokyo, pentru ca rezidentii de origine romana din capitala Japoniei sa poata viziona aceasta a doua expozitie personala a artistului roman in Japonia.

   Roland Pangrati este Licentiat in Arte Plastice si Decorative al Facultatii de Arte Decorative si Design de la Universitatea de Arta din Bucuresti din anul 1999.

   In anul 2021, desii pandemia de coronavirus,a ingreunat calatoriile si activitatile din toate domeniile de activitate, Roland Pangrati a realizat 4 expozitii personale, doua in Romania, iar doua dintre ele se afla inca in desfasurare in celebra statiune preferata de toate VIP -urile internationale, St. Moritz din  Elvetia pana pe data de 6 Decembrie 2021, si in  Tokyo, Japonia, pana pe data de 14 Noiembrie 2021.

Despre expozitia din Tokyo, Japonia, din acest an, curatoarea japoneza a expozitiei, Hiroko Narizuka,  spune ca : 

   „Roland Pangrati, a fost inspirat sa foloseasca pentru creerea acestei expozitii, tehnici traditionale de pictura apartinand stilului Nihonga din Japonia, combinate cu un stil propriu de expresie artistica, abstract – expresionist, din cauza atractiei pe care a simtit-o pentru frumusetea si claritatea nuantelor pe care le au pigmentii minerali naturali, obtinuti prin sfaramarea particulelor de minerale, deasemenea pentru puterea de expresie plastica pe care le au aceste particule, ce creaza impresia ca este expusa in pictura, insasi suprafata reala a pietrei.”

   Participarea lui Roland Pangrati la Festivalul de Arta SEONGNAM ART FAIR, si pozitionarea acestuia de catre expertii si criticii coreeni de arta in TOP 10, artisti participanti la acest eveniment, este un prilej de bucurie pentru toti iubitorii de arta din Romania si nu  numai, confirmand inca o data traseul artistic spectaculos al acestui artist roman. 

  

Source