Relația dintre oameni și locuințele lor, ca spații în care aceștia își petrec în mod semnificativ timpul, a devenit tot mai importantă. Acest lucru se reflectă și în investițiile pe care românii le-au făcut și plănuiesc să le facă pentru amenajarea locuinței.
Conform unui studiu recent, realizat de agenția independentă de cercetare MKOR Consulting și platforma Registrul Constructorilor, 75% dintre participanții din România au efectuat, în medie, două proiecte de amenajări, reparații sau îmbunătățiri în propria locuință în anul precedent studiului. Aceștia au investit sume destul de importante – în medie, 6825 lei. Dar care sunt motivele pentru care românii aduc aceste îmbunătățiri și cum anume aleg să le realizeze?
Ce tipuri de proiecte au avut întâietate?
Conform studiului de piață, 3 din 4 respondenți români au realizat, cu precădere următoarele trei tipuri de lucrări: amenajări interioare (67% dintre aceștia), lucrări de instalații (37%) și amenajări exterioare (28%). Acestea au fost urmate de restaurări și recondiționări, lucrări de tâmplărie și lucrări la acoperiș.
Interesant este faptul că, deși per total adulții cu vârste cuprinse între 36 și 55 ani sunt cei care tind să realizeze astfel de proiecte pentru amenajarea locuinței, când vine vorba strict de amenajări interioare, acestea sunt realizate în mod special de către persoanele mai tinere (71%).
Spațiile pentru care românii au investit în proiecte de amenajarea locuinței au fost, în primul rând, bucătăria, dormitorul și baia, urmate de sufragerie, curte sau grădină, și hol.
Cum găsesc românii specialiștii de care au nevoie?
Întrebați fiind cine a lucrat la proiectele pentru amenajarea locuinței, mai bine de jumătate dintre participanții la studiu (6 din 10) au declarat că la proiecte au lucrat ei, ajutați de prieteni și/sau familie.
Când aleg totuși să lucreze cu un birou de arhitectura, un meșter / specialist, cu o firmă specializată sau echipe de muncitori poate deloc surprinzător, cea mai mare parte a românilor – un procent covârșitor de 80% dintre respondenți, apelează la cunoscuți pentru recomandări. În ceea ce privește documentarea online, tinerii sunt cei care, mai degrabă, se folosesc de această metodă.
Putem trage două concluzii aici. Întâi, recomandările celorlalți oameni rămân cel mai de încredere criteriu în momentul alegerii specialiștilor în domeniul amenajărilor. Extrapolând, această înclinație de a ține cont de recomandările primite de la cunoscuți, familie și prieteni, ar putea să explice și de ce recenziile pe care companiile le primesc capătă tot mai multe greutate în alegerile consumatorilor, în ultimii ani. Apoi, există o anume lacună în mediul online privind centralizarea antreprenorilor din domenii precum cel al construcțiilor și imobiliarelor, motiv pentru care navigarea în mediul online poate fi dificilă în momentul căutării unor specialiști de încredere. În ambele cazuri, platforme de informare și recenzii, precum Registrul Constructorilor, vin în întâmpinarea acestor nevoi și provocări.
Care este motivația românilor de a investi în astfel de proiecte?
Conform aceluiași studiu de piață, 50% dintre respondenți au investit în proiecte de amenajare pentru a reîmprospăta spațiul supus uzurii.
Schimbarea stilului de design, înlocuirea sistemelor electrice sau sanitare, regândirea sau extinderea spațiului au fost, de asemenea, alte motive principale menționate de către respondenți.
Cât au cheltuit, cât intenționează să mai cheltuie?
Dacă în anul precedent studiului românii au cheltuit în medie 6825 lei pentru proiectele de amenajare a locuinței, bugetele alocate pentru următoarea perioadă s-au înscris într-o medie de aprox. 3275 lei pentru amenajarea spațiilor interioare și aprox. 1950 lei pentru amenajarea spațiilor exterioare.
Deși 4 din 10 respondenți și-au planificat să realizeze viitoarele proiecte de construcții alături de membrii familiei, în general respondenții și-au propus să apeleze mai mult la serviciile specialiștilor pentru lucrările de amenajare planificate în următorul an, comparativ cu anul anterior.
Informațiile prezentate au la bază rezultatele studiului de piață „Platformă de informare pentru sectorul construcțiilor și amenajărilor. Studiu de oportunitate”, realizat de MKOR Consulting în anul 2022, pe un eșantion de 501 respondenți, reprezentativ național pe criterii de gen, vârstă (18-55 ani) și distribuție geografică, având ca instrument de colectare a datelor sondajul de opinie online.
Pentru mai multe recomandări, idei și noutăți în domeniu, urmărește-ne blogul.