Profesorul și psihologul Carmen Neagu lansează prima sa carte, Tezaur de greșeli, un ghid de supraviețuire psiho-emoțională pentru dascălii care au gândit măcar o dată că nu le mai place la școală.
Autoarea
mărturisește: „Am fost pe rând profesorul deznădăjduit, frustrat, lipsit de
putere și de sens, epuizat emoțional, fără încredere și speranță, amărât, plin
de resentimente și de regrete, neputincios, cinic, derealizat, decompensat,
confuz, cu o identitate neclară. M-am simțit singură și neînțeleasă, mi-a fost
teamă să nu fie criticată și exclusă și multă vreme nu m-am putut uita la
propriile decizii pentru că mă durea, fizic, să îmi văd greșelile. Blocată
într-o rigiditate de gânduri și reacții, nu suportam și nu acceptam
lumea/oamenii așa cum sunt, hrănind ideea că sunt neîmplinită din cauza
ministerului/statului/sistemului/societății.”
Comunicarea
defectuoasă și superficială din sistemul public de învățământ, lipsa de putere
asupra deciziilor, numeroasele modificări introduse peste noapte pe care
dascălul trebuie să le implementeze cu resurse improvizate, nominalizarea la
categoria Singurul responsabil pentru rezultatele elevilor, critica
constantă din partea beneficiarilor serviciilor sale, în condițiile în care nu
are putere deplină asupra serviciilor pe care le oferă și este solicitat, de
multe ori, să îndeplinească responsabilități de părinte, îl pot aduce pe
profesor într-un moment în care simte că și-a ratat viața.
„Predarea
este una dintre cele mai complexe și solicitante profesii din lume astăzi,
necesitând niveluri foarte ridicate de competență cognitivă și emoțională. Ce
rol joacă propria psihologie și bunăstare a profesorului în crearea și
menținerea unei ore de curs în care toată lumea se simte în siguranță, conectată
și implicată în învățare? Un rol enorm. Atunci când suntem limitați de spațiul
unei clase și de timpul unui orar, răspunsul la stres este declanșat automat.
Prin urmare, este nevoie de un efort suplimentar pentru a îi ajuta pe toți să
se simtă în siguranță în aceste condiții. Profesorii au nevoie de un grad
foarte înalt de competență socială și emoțională pentru a face acest lucru.
Majoritatea dintre noi nu suntem pregătiți să facem față cerințelor emoționale
și cognitive ale clasei de astăzi, respectiv anxietății, depresiei și
atacurilor de panică; necesită învățare și dezvoltare personală care nu este de
obicei disponibilă în formarea profesională pentru profesori.”, susține Carmen
Neagu.
Scriitoarea
dezvăluie: „Știu cum te simți să fii prada gândurilor tale. Și eu am avut ani
în care, când se apropia 1 septembrie, nu voiam să merg la școală. Acum 5 ani,
după ce am experimentat tot ce se putea în sistemul public de învățământ, am
început facultatea de psihologie și psihoterapia personală care
m-au ajutat să înțeleg în ce film jucam fără să fiu pe
deplin conștientă de rolul meu. Acum știu cum am ajuns aici, știu cine sunt și
știu că ceea ce fac ca profesor și ca psiholog este valoros. În carte am creat
o serie de direcții în care poți să privești și decizii din care poți alege
pentru ca să fii împlinit în rolul tău de dascăl: un profesionist de succes, cu
suficient timp liber și răbdare pentru familie și pentru pasiuni, cu siguranță
financiară, entuziast și încrezător în propriile puteri și valori, creator cu
sens, reglat emoțional la propriile nevoi și la nevoile oamenilor din jur,
liber să își trăiască alegerile, în pace cu deciziile/greșelile/gândurile lui,
rezilient, conectat la grupuri profesionale cu aceleași valori ca ale lui,
curios să își deseneze viața, flexibil în gândire, demn, capabil să spună Nu
știu & Nu pot, mulțumit cu Suficient de bun în domeniul în
care activează, deschis la experimentare și eșec, capabil să accepte că anumite
lucruri pe care le gândea în trecut erau greșite.”
Ghidul
compilează o serie de tehnici si intervenții psiho-emoționale validate
științific, explicate de un psiholog atestat de Colegiul Psihologilor din
România. Cartea vine însoțită de un jurnal de practică, Îmblânzirea
anxietății. Ghid terapeutic pentru profesori, gândite de un profesor cu o
experiență de 17 ani la catedră, capabil să își valorizeze eșecul și greșelile
umane și să deschidă accesul către resursele diverselor forme de psihoterapie
și către comunități de educatori cu valori similare.
Cartea
Tezaur de greșeli. Ghid de supraviețuire pentru profesori și jurnalul Îmblânzirea
anxietății. Ghid terapeutic pentru profesori pot fi comandate pe siteul
autoarei https://carmen-neagu.ro/
Despre
autoare
Carmen
Neagu este licenţiată în istorie și filologie (UAIC Iași), deține un master în Istoria
evreilor și ebraistică (UAIC Iași), este bursieră Extensive Reading Foundation
(Japonia) și IATEFL (UK), are o certificare TKT PRACTICAL (Universitatea
Cambridge) și o formare în Critical Thinking in Language Learning and Teaching
(Universitatea Oregon), cu o experiență de peste 15 ani în predarea limbii
engleze într-un liceu din Buzău pentru care a primit distincția European
Language Label în 2013 (ANPCDEFP). În 2020 a absolvit Facultatea de Psihologie
din Brașov și a devenit facilitator Mentalitate Deschisă în Educație și Dream
Manager. În prezent este profesor, psiholog clinician și psihoterapeut
integrativ în supervizare.