de la productie la reutilizare si reciclare – si va asigura siguranta, sustenabilitatea si competitivitatea acestora. de la productie la reutilizare si reciclare – si va asigura siguranta, sustenabilitatea si competitivitatea acestora.

In data de 10.07.2023 Consiliul a adoptat un nou regulament care consolideaza normele de sustenabilitate pentru baterii si deseurile de baterii. Regulamentul va reglementa intregul ciclu de viata al bateriilor – de la productie la reutilizare si reciclare – si va asigura siguranta, sustenabilitatea si competitivitatea acestora.

Teresa Ribera, Ministrul spaniol al tranzitiei ecologice: “Bateriile sunt esentiale pentru procesul de decarbonizare si pentru tranzitia UE catre moduri de transport cu emisii zero. In acelasi timp, bateriile uzate contin multe resurse valoroase si trebuie sa putem reutiliza aceste materii prime critice in loc sa ne bazam pe tari terte pentru aprovizionare. Noile norme vor promova competitivitatea industriei europene si vor asigura faptul ca noile baterii sunt sustenabile si contribuie la tranzitia verde.”

Regulamentul Parlamentului European si al Consiliului se va aplica tuturor bateriilor si acumulatorilor, inclusiv tuturor deseurilor de baterii si acumulatori portabili, bateriilor pentru vehicule electrice, bateriilor industriale, bateriilor de pornire, iluminat sau aprindere (SLI) (utilizate in principal pentru vehicule si utilaje) si bateriilor pentru mijloace de transport usoare (de exemplu, biciclete electrice, motorete electrice, trotinete electrice).

Directiile urmarite de noul Regulament sunt:

  • Economia circulara

Noile norme vizeaza promovarea unei economii circulare prin reglementarea bateriilor si acumulatorilor pe parcursul intregului lor ciclu de viata. Prin urmare, regulamentul stabileste cerinte privind sfarsitul ciclului de viata, inclusiv obiective si obligatii de colectare, obiective privind recuperarea materialelor si raspunderea extinsa a producatorilor.

Regulamentul stabileste obiective pentru producatori de a colecta deseuri de baterii portabile (63% pana la sfarsitul anului 2027 si 73% pana la sfarsitul anului 2030) si introduce un obiectiv specific de colectare a deseurilor de baterii pentru mijloacele de transport usoare (51% pana la sfarsitul anului 2028 si 61% pana la sfarsitul anului 2031).

Regulamentul stabileste obiectivul de recuperare a litiului din deseurile de baterii la 50% pana la sfarsitul anului 2027 si la 80% pana la sfarsitul anului 2031, obiectiv care poate fi modificat prin acte delegate in functie de evolutiile pietei si ale tehnologiei si de disponibilitatea litiului.

Regulamentul prevede niveluri minime obligatorii de continut reciclat pentru bateriile industriale, bateriile SLI si bateriile EV. Pentru inceput, acestea sunt stabilite la 16% pentru cobalt, 85% pentru plumb, 6% pentru litiu si 6% pentru nichel. Bateriile vor trebui sa detina o documentatie privind continutul reciclat.

Obiectivul de eficienta a reciclarii este stabilit la 80% pana la sfarsitul anului 2025 pentru bateriile cu nichel-cadmiu si la 50% pana la sfarsitul anului 2025 pentru alte deseuri de baterii.

Regulamentul prevede ca, pana in 2027, bateriile portabile incorporate in aparate ar trebui sa poata fi demontate si inlocuite de catre utilizatorul final, lasand suficient timp operatorilor pentru a-si adapta proiectarea produselor la aceasta cerinta. Aceasta este o dispozitie importanta pentru consumatori. Bateriile mijloacelor de transport usoare vor trebui sa poata fi inlocuite de un profesionist independent.

  • Norme echitabile pentru toti operatorii

Noile norme vizeaza imbunatatirea functionarii pietei interne a bateriilor si asigurarea unei concurente mai echitabile datorita cerintelor de siguranta, sustenabilitate si etichetare.

Acest lucru se va realiza prin criterii de performanta, sustenabilitate si siguranta, restrictii stricte pentru substante periculoase precum mercurul, cadmiul si plumbul si informatii obligatorii privind amprenta de carbon a bateriilor.

Regulamentul introduce cerinte de etichetare si de informare, printre altele cu privire la componentele bateriei si la continutul reciclat, precum si un „pasaport pentru baterii” electronic si un cod QR. Pentru a acorda statelor membre si actorilor economici de pe piata suficient timp pentru a se pregati, cerintele de etichetare se vor aplica incepand cel tarziu din 2026, iar codul QR incepand cel tarziu din 2027.

  • Reducerea impactului social si a impactului asupra mediului

Noul regulament vizeaza reducerea impactului social si a impactului asupra mediului pe parcursul intregului ciclu de viata al bateriei. In acest scop, regulamentul stabileste norme stricte privind obligatia de diligenta pentru operatorii care trebuie sa verifice sursa materiilor prime utilizate pentru bateriile introduse pe piata. Regulamentul prevede o derogare pentru IMM-uri de la normele privind diligenta necesara.

Ce urmeaza:

Votul din data de 10.07.2023 al Consiliului incheie procedura de adoptare. Regulamentul va fi de acum semnat de Consiliu si de Parlamentul European. Apoi, textul va fi publicat in Jurnalul Oficial al UE si va intra in vigoare 20 de zile mai tarziu.

Context

Regulamentul privind bateriile urmareste sa creeze o economie circulara pentru sectorul bateriilor, vizand toate etapele ciclului de viata al bateriilor, de la proiectare pana la tratarea deseurilor. Aceasta initiativa are o importanta majora, in special avand in vedere dezvoltarea masiva a mobilitatii electrice. Se preconizeaza ca cererea de baterii va creste de peste zece ori pana in 2030.

Noul regulament va inlocui actuala Directiva privind bateriile din 2006 si va completa legislatia existenta, in special in ceea ce priveste gestionarea deseurilor.

La 10 decembrie 2020, Comisia Europeana a prezentat o propunere de regulament privind bateriile. Consiliul a adoptat o abordare generala la 17 martie 2022. Parlamentul European a adoptat in plen pozitia sa de negociere la 10 martie 2022. In urma negocierilor interinstitutionale, s-a ajuns la un acord provizoriu intre negociatorii presedintiei Consiliului si cei ai Parlamentului European. Rezultatul acordului a fost adoptat in plen de Parlamentul European la 14 iunie 2023.

Informatiile au fost oferite de Asociatia Sistemul National de Reciclare de Bateriilor ( SNRB ) conform comunicatului de presa oferit de Comisia Europeana. Asociatia Sistemul National de Reciclare a Bateriilor (SNRB) este o organizatie non-guvernamentala si non-profit. Misiunea SNRB este aceea de a prelua responsabilitatea producatorilor si importatorilor de baterii si acumulatori in vederea organizarii unui sistem performant de colectare si reciclare a deseurilor de baterii si acumulatori (DBA).