Studiu: Doar 23% dintre părinți doresc la angajare ca bona copilul lor să aibă cursuri de formare în meseria de bonă

Un studiu realizat de Nanny Institute Romania la sfârșitul anului trecut, la care au participat atât părinți, cât și bone, arată că în topul criteriilor de selecție a unei bone se află… limba. O alegere neobișnuită ar putea crede experții în parenting și totuși 75% dintre părinții întrebați cred că cel mai important lucru este ca persoana care are grijă de copilul lor să se exprime corect în limba română. Această cerință rezultă din experiențele anterioare ale părinților, din faptul că multe dintre persoanele care practică această meserie au carențe în modul de exprimare, dezacordul între subiect și predicat fiind în topul greșelilor.

Acesta poate fi un aspect important, la fel și blândețea și spiritul ludic, dar nu prea ajută dacă apare o situație neprevăzută în care viața copilului este, poate, pusă în pericol: incendiu, intoxicație cu medicamente sau înec cu mâncare.

Îngrijorător este faptul că doar 27,9% dintre familii caută o bonă care să fi urmat un curs de prim ajutor și numai 3,3% își doresc o persoană care a făcut un curs de puericultură.

Conform unui studiu similar realizat în SUA, 59% dintre familii caută bone care să fi absolvit colegiul, studii superioare de scurtă durată, adică echivalentul facultății românești, dar vor ca bona să dețină și o certificare în creșterea și educarea copiilor. Același studiu arată că 52% dintre familiile angajatoare acoperă deja cursurile de formare continuă în acest domeniu, iar alte 31% fiind dispuse să acopere aceste costuri la înscrierea bonei. Sursa studiului aici: https://bit.ly/2XpTsPp

În România însă, doar 23% dintre respondenți își doresc pe cineva care are diploma de bonă acreditată, formarea în  meseria de bona, care le-ar aduce cunoștințele și abilități necesare pentru îngrijirea nou-născutului, dar și, ulterior, în etapele de dezvoltare specifice copilului mic, preșcolarului și școlarului.

Conform studiului Nanny Institute, nici nivelul studiilor nu pare să fie în topul criteriilor de selecție. Doar 16,4% dintre părinți și-ar dori o absolventă de studii universitare, cei mai mulți, 45,9%, caută o persoană care a terminat măcar liceul. Această situație este justificată și de faptul că persoanele cu studii superioare care practică această meserie o fac pentru perioade scurte de timp, pe timpul verii,  și nu consideră meseria suficient de atractivă din punct de vedere financiar.

Părinții caută însă ca bona să fie compatibilă cu familia (67,2%), dar și să aibă referințe bune de la familiile cu care a lucrat anterior.

De partea cealaltă, bonele consideră că întrunesc criteriile de selecție ale părinților, pentru că vorbesc în mod corect limba română și au referințe bune. Doar 14% dintre bonele participante la studiu consideră că un curs acreditat poate fi un criteriu de selecție și nici măcar una dintre bonele participante nu crede că este necesar un curs de puericultură în îngrijirea copiilor.

Aceste cerințe ale părinților în alegerea bonei vin în contradicție cu așteptările pe care le au mai apoi de la aceasta.

91,8% dintre părinți pun siguranța și sănătatea copiilor pe primul plan în lista de responsabilități ale bonelor. Aceiași părinți care nu pun la angajare pe primul loc programele de prim ajutor sau puericultură.

Iar 63,9% dintre părinți se așteaptă ca persoana care supraveghează copilul să facă și activități creative, teme, ba chiar o limbă străină. Atunci când în discuție sunt bebelușii, 72,1% dintre cei întrebați vor ca bona să îi schimbe și să știe să îi îngrijească.

Acest mod de a cere și a oferi servicii de îngrijire a copiilor s-a perpetuat de-a lungul vremii și nu pare că se va schimba fără o responsabilizare a ambelor părți. Iar lucrul acesta înseamnă claritate în standarde în domeniul îngrijirii și creșterii copiilor.

55% dintre părinți ar cere bonelor să facă un curs de formare în meseria de bona, dacă ar ști de existența lui, iar ceilalți 45% consideră că este alegerea bonei dacă face sau nu cursuri. Bonele, în schimb, au declarat că ar face acest curs dacă ar ști că există (72% dintre ele). Doar 18% dintre cele care au răspuns l-ar face doar dacă i-ar cere familia la care lucrează.

Această neconcordanță între criteriile de selecție și așteptările ulterioare rezultă și în evaluările serviciilor bonelor. Părinții au evaluat serviciile oferite de către bonele din România cu 2.83 stele din 5, iar bonele au evaluat calitatea colaborării cu familiile cu un rating general de 3.73 din 5.

În România, mulți angajatori investesc milioane de lei anual în formarea profesională a angajaților, preponderent în cursuri care îi certifică într-o competență.

Doar 33%  dintre părinți au declarat că ar sponsoriza financiar cursul de formare al bonei, menționând că este responsabilitatea ei să se educe. Și numai 27,3% dintre bone au spus că le-ar cere familiilor angajatoare să achite valoare cursului de bonă pentru ele.

O bonă care a urmat cursuri specializate ar asigura mult mai bine îngrijirea și protecția copilului, iar părinții ar putea avea liniștea că persoana, cu care rămâne copilul în absența lor, este pregătită pentru orice situație care ar putea să apară la un moment dat. 

Acum însă părinții pot opta să schimbe criteriile de angajare a persoanei responsabile cu îngrijirea copilului lor. De curând s-a lansat Nanny Institute Romania, prima școală care oferă cursuri de pregătire pentru bone, dar și pentru super bunici, care pot avea cunoștințe actuale și pot aplica principiile moderne de parenting.

Cursurile acopră nevoi diverse, de la persoanele care practică această meserie ocazional, până la pachetul profesional, care cuprinde 140 de ore de studiu online.

Bonele învață la Nanny Institute să ofere prim-ajutor, să prevină accidentele și să gestioneze situațiile de urgență, să asigure igiena copiilor îngrijiți, să respecte principiile de bază în hrănirea copiilor, să înțeleagă stadiile de dezvoltare ale copiilor, să înțeleagă ce jocuri poate pregăti în funcție de vârsta acestora, să stimuleze copiii să devină independenți, să comunice eficient cu copiii de toate vârstele, să susțină dezvoltarea copiilor respectând ritmul fiecăruia, să încurajeze copiii să ia decizii și să răspundă nevoilor emoționale ale copiilor.

Mai multe detalii despre piața bonelor găsiți în documentul atașat.

Source