EVOLUȚIA PREȚURILOR AJUSTATE CU INFLAȚIA
În cifre absolute, prețurile imobilelor din România au crescut constant încă din anul 2015, în ultima perioadă înregistrând o accelerare a creșterilor. Privind evoluția prețurilor prin filtrul inflației însă, procentele de creștere indică o stabilizare a pieței din ultimii ani și chiar o scădere, in cifre relative, înregistrată în perioada T3 2021 – T3 2022.
Ajustate cu inflația, prețurile proprietăților rezidențiale la nivel național au scăzut cu 0.9% în T3 2022 în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut.
Mai mult, în valoare reală, ajustată cu inflația, prețul mediu al locuințelor în România a scăzut cu 46.1% în comparație cu 2008, vârful ciclului imobiliar anterior și s-a apreciat doar cu 38.1% în comparație cu 2014 (practic în 8 ani), 2014 fiind nivelul de minim de la care a pornit noul ciclu imobiliar în care ne aflăm acum.
Estimarea The Concept pentru evoluția acestui indicator în T3 2023 în comparație cu T3 2022 este pentru o scădere cu 4.1% pe fondul inflației înalte și temperării creșterii prețurilor în valori absolute.
EVOLUȚIA PREȚURILOR AJUSTATE CU EVOLUȚIA SALARIULUI MEDIU NET
Din perspectiva evoluției prețului proprietăților rezidențiale ajustat cu evoluția salariului mediu net, lucrurile stau chiar și mai diferit față de percepția actuală a populației. În perioada 2014-2022, proprietățile rezidențiale s-au depreciat cu 11.1% la nivel național în valori reale ajustate cu evoluția salariului mediu net pe economie. Scăderea este cu atât mai evidentă dacă luăm perioada de referință 2008-2022 (practic din vârful ciclului imobiliar anterior până astăzi). În această perioadă 2008-2022, prețul proprietăților rezidențiale a scăzut cu 58.8% (!) dacă ajustăm evoluția prețurilor medii la locuințe cu creșterea salariului mediu net.
Scăderea este evidentă și în T3 2022 în comparație cu trimestrul anterior, unde avem o scădere a acestui indice de 1.9%. Practic, în ultimul trimestru, locuințele au devenit mai accesibile în raport cu evoluția salariului mediu net pe economie, tendință pe care o vom vedea probabil și în următoarele trimestre pe măsură ce companiile vor face eforturi să mărească salariile în ritmul inflației.
I.P.C. (INDICELE PUTERII DE CUMPĂRARE)
În trimestrul 3, Indicele Puterii de Cumpărare a ajuns la 2.13 la nivel național, aproximativ de 2.5 ori mai scăzut ca în 2008, în vârful ciclului imobiliar anterior. Cu cât valoarea acestui indice este mai scăzută, cu atât locuințele sunt mai accesibile în raport cu salariul mediu pe economie. Deci putem spune că, în termeni relativi, locuințele sunt de aproximativ 2.5 ori mai accesibile decât în 2008.
Capitala se păstrează în aceeași notă: 1.63 acum în raport cu 4.08 în 2008, pe când Clujul este de aproximativ 1.6 ori mai accesibil acum decât era în 2008, din nou în termeni relativi în raport cu salariul mediu local.
RAPORTUL CASH VS. CREDIT
Raportul cash vs. credit la nivel național în achizițiile rezidențiale a crescut în primele 3 trimestre ale acestui an la 55%-45%, față de 51%-49% cât era în aceeași perioadă a anului trecut. Achizițiile cash se mențin în continuare la peste 50%. Reculul creditului în favoarea cash-ului poate fi paradoxal un semnal de reziliență pentru piața imobiliară într-un moment de dobânzi înalte și eligibilitate mai scăzută a clienților pentru finanțare.
RANDAMENTUL MEDIU BRUT AL INVESTIȚIILOR REZIDENȚIALE
Randamentul mediu brut al investițiilor imobiliare la garsoniere a crescut în majoritatea orașelor mari în T3 2022, ajungând la valori între 4.01% în Cluj, respectiv 6.03% în București.
Randamentul mediu brut al investițiilor imobiliare la apartamentele de 2 camere a crescut, de asemenea, în majoritatea orașelor mari în T3 2022, ajungând la valori între 3.94% în Cluj, respectiv 5.68% în Constanța, Bucureștiul situându-se la 5.49%.
Randamentul mediu brut al investițiilor imobiliare la apartamentele de 3 camere a evoluat de asemenea predominant în sus în T3 2022 în aceleași orașe studiate, ajungând la valori între 3.94% în Cluj, respectiv 5.74% în Constanța, capitala situându-se la 5.34%.
Analiza este realizată de departamentul de Market Research al The Concept.
Datele și concluziile acestui studiu pot fi preluate mai departe menționând: Sursa The Concept, pe baza datelor publice furnizate de organizațiile menționate sub fiecare dintre graficele din raport.
Rămâi la curent cu noutățile și vizitează pagina de Facebook The Concept.