În situații de volatilitate accentuată, fie că este vorba de creștere accelerată sau de degradare agresivă a activitații, cuvântul cheie este agilitatea. Viteza de reacție a strategului financiar este esențială în situații precum:

    Calculul managerial al prețurilor, ajustate în raport cu materii prime, costuri de producție (salarii, regie), costuri de logistică și distribuție; în final – focus pe marjă.
    Politica de discount și credit comercial
    (Re)dimensionarea corectă a liniilor de finanțare și actualizarea costului finanțării
    Control accentual pe liniile de costuri din buget cu variații de peste 15-20%
    Întărirea guvernanței și a aplicării cu rigurozitate a politicilor din companie pentru a preveni accidente și pierderi suplimentare (credit comercial cu risc, stocuri blocate, nevandabile, pierderi în ciclul de producție, risc valutar, securitatea datelor).

Ce pot face IMM-urile pentru o poziționare câștigătoare în mediul economic instabil? Pregatim scenarii de recesiune?

Spre deosebire de un context previzibil, relativ constant sau cu evoluție sezonieră, urmând aproximativ același model de la un an la altul, indexat cu o creștere „normală”, controlabilă, într-un context de volatilitate procesele din zona de finance și operațiuni sunt diferite:

    Monitorizarea rezultatelor trebuie făcuta în timp real. Chiar dacă se lucrează cu un nivel de precizie mai mic este esențial să fie efectuate ajustări asupra claselor principale de venituri și cheltuieli din buget, respectiv de încasări și plăți din cash-flow.
    Abordarea pesimistă: cel mai slab/pesimist scenariu de profit / cash net.
    Includerea unor „rezerve” în buget și cash-flow necesare evitării blocajelor.

Astfel, recomand antreprenorilor să realizeze un Buget și Cash-Flow dinamic – respectiv un Simulator de Business – în care să actualizeze permanent cifrele, conform informațiilor noi și respectând principiile de prudență de mai sus.

Se lucrează în minim 2 variante:

    Cel mai pesimist scenariu
    Scenariul optimist

Și se analizează rezultatele lunare, cu maximă atenție pe cash-flow, nu doar pentru 1-2 luni, dar și în continuare, ținând cont de eșalonările contractate. De ce? Pentru că este necesar să te asiguri că iei deja măsurile care te vor ajuta să ai o situație favorabilă peste 3, 6, 12 luni..când va fi prea tarziu.

Simulatorul de Business este alternativa la bugetarea clasică, statică, complet inadecvată condițiilor actuale.

Am implementat acest instrument în companii din domenii diferite: horeca, medical, transporturi, comerț, agri, cu rezultate foarte bune. Antreprenorii constată cât de relevant este sprijinul din zona finance, adecvat, iar Simulatorul de Business este un instrument care vorbeste pe limba antreprenorilor și este foarte aproape de modul lor de gândire, bazat pe evaluarea permanentă a oportunităților și riscurilor și scenarii variate de lucru”, adaugă Ioana Arsenie. Mai mult, am construit Tusted App- aplicație accesibilă pentru firmele până la 1 mEuro, în care bugetarea și simulatorul de business sunt funcționalități prietenoase și cu un minim de ghidaj, oferă autonomie antreprenorilor în conducerea businessului dpdv al managementului financiar.

Ioana Arsenie este profesionist în finanțe cu experiență de peste 20 de ani în roluri strategice, board advisor și fondatoarea Trusted Advisor & Trusted App- aplicația de raportare financiară și bugetare digitalizată pentru IMM-uri.

Mai multe info https://trustedadvisor.ro/ si  https://ioanaarsenie.ro/

Source