De ce marca inregistrata? Care este realitatea si care sunt riscurile?

„DENUMIREA REZERVATA NU ESTE CONSTITUTIVA DE DREPTURI IN SENSUL LEGII NR. 84/1998; IN CAZ DE CONFLICT INTRE DENUMIREA FIRMEI SI O MARCA INREGISTRATA, DREPTURILE CONFERITE DE MARCA VOR PREVALA” (extras din documentul emis de ONRC la verificarea de disponibilitate inregistrare nume firma).

Cel mai important aspect al unei marci il reprezinta denumirea acesteia (inclusiv numele comercial). Un nume bine ales confera unicitate si siguranta unei afaceri, cu respectarea conditiei fundamentale ca acest nume sa fie protejat ca marca! Marca este „cartea de vizita” a firmei si contribuie nemijlocit la succesul acesteia. Mai mult decat atat, marca este un mijloc eficient de reclama, fiind o garantie a calitatii produselor sau serviciilor oferite.

Protejarea proprietatii industriale (marca, desen, nume firma, denumire de proiecte, produse, etc.) a devenit o necesitate si un element esential in strategia de marketing a firmelor.

In Romania putine companii constientizeaza riscurile la care se expun prin neinregistrarea marcilor. Majoritatea firmelor nu apeleaza la consilierii specializati decat in momentul critic, ca urmare a unor notificari de schimbare a denumirii firmei sau in situatii si mai delicate, cand fac obiectul unor cercetari penale, ca urmare a contrafacerii sau concurentei neloiale.

Asa cum rezulta si din dovada de rezervare denumire firma, simpla inregistrare la Oficiul Registrului Comertului nu este suficienta pentru protejarea denumirii comerciale sau a marcii dumneavoastra. Este cunoscut faptul ca se pot inregistra si functiona, in mod independent/paralel, firme cu nume identic sau asemanator in mai multe judete (deoarece rezervarea denumirii s-a facut la nivel local). Chiar daca inregistrarea firmei dvs s-a facut la nivel national, exista riscul ca alta persoana sa inregistreze denumirea/marca dumneavoastra la OSIM si ulterior sa va impuna, in conformitate cu legea 84/1998 (Legea marcilor si indicatiilor geografice) si legea 11/1991 (Legea concurentei neloiale) sa va schimbati denumirea. De aceea, pentru a avea siguranta afacerii dumneavoastra trebuie sa va inregistrati la Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci (O.S.I.M.)

Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci este o institutie de specialitate a administratiei publice centrale si are autoritate unica pe teritoriul Romaniei in domeniul protectiei proprietatii industriale. Aceasta institutie isi desfasoara activitatea conform Hotararii de Guvern nr. 573 din 07.09.1998, in conformitate cu legislatia nationala in domeniu si cu prevederile conventiilor si tratatelor internationale la care Romania este parte.

Certificatul de inregistrare echivaleaza cu un titlu de proprietate. Prin urmare, odata inregistrat deveniti proprietarul absolut al marcii/denumirii inregistrate, va puteti dezvolta nestingherit afacerea si imaginea, puteti investi in marca – ce devine parte din patrimoniul societatii – si puteti interzice tertilor utilizarea pe piata a unei marci identice sau similare (care ar putea genera confuzie in randul clientilor, furnizorilor, autoritatilor, institutiilor financiare etc). Valabilitatea certificatului este de 10 ani si se poate prelungi la cerere, cu perioade succesive de cate 10 ani. In tot acest timp, va putem asigura servicii de monitorizare constanta a marcii, consiliere de specialitate si alte activitati privind proprietatea industriala.

Marca inregistrata devine element activ care se poate comercializa. Drepturile asupra marcii pot fi transmise pe toata perioada de protectie a marcii astfel: 

a) prin cesiune, independent de transmiterea fondului de comert in care aceasta este incorporata. Cesiunea poate fi totala sau partiala, fara limitarea teritoriala a folosirii marcii.
b) prin licenta, exclusiva sau neexclusiva, pentru toate sau numai o parte din produsele/serviciile pentru care marca a fost inregistrata.

Actele ce modifica sau transmit drepturile asupra unei marci trebuie sa fie stabilite in scris. Ele nu pot fi opuse unor terti decat dupa inscrierea lor in Registrul National al Marcilor.

Notiuni si conditii

Se pot inregistra urmatoarele tipuri de marci:

  • verbale (alcatuite doar din cuvinte)
  • figurative (doar o reprezentare grafica)
  • sonore (doar o reprezentare muzicala)
  • combinate (au in alcatuire atat cuvinte cat si reprezentari grafice)
  • alb-negru sau policromatice
  • marci de fabrica, marci de comert si marci de servicii
  • marci nationale, comunitare si internationale

NOTA: Este extrem de importanta incadrarea corecta a marcii in categoriile susmentionate si intocmirea corecta a dosarului. Nerespectarea acestor conditii poate atrage dupa sine refuzarea la inregistrare si implicit efectuarea unor costuri inutile.

Marca nu trebuie sa fie compusa in exclusivitate din cuvinte sau din expresii comune sau naturale, folosite pentru a desemna produsul, sau serviciul, sau categoria careia ii apartine (de exemplu: MOBILA pentru obiecte de mobilier sau MAGAZINUL pentru o publicatie cu continut specific. De asemenea, nu trebuie nici sa fie descrisa in mod exclusiv, adica limitata la indicarea compozitiei sau a calitatii esentiale (de exemplu: DULCE pentru o bautura cu gust dulce, sau AUTOMOTOR pentru piese de automobile si motociclete).

Legea nr. 84/1998 defineste marca astfel: « … un semn susceptibil de reprezentare grafica servind la deosebirea produselor sau serviciilor unei persoane fizice sau juridice de cele apartinind altor persoane. Pot fi inregistrate ca marci urmatoarele semne distinctive: cuvinte, inclusiv nume de persoane, desene, litere, cifre, elemente figurative, forme tridimensionale si in special forma produsului sau ambalajului sau, combinatii de culori, precum si orice combinatie a acestor semne.

Costurile unei marci inregistrate

Cuantumul taxelor si onorariilor este in concordanta cu tarifele stabilite pentru persoane rezidente romane de catre Oficiul de Stat pentru Inventii si Marci si Camera Nationala a Consilierilor in Proprietate Industriala din Romania.

Contravaloarea exacta a serviciilor se stabileste in functie de tipul, complexitatea marcii, numarul de domenii/clase vizate si de intinderea teritoriala a protectiei.

In functie de cele mentionate mai sus, costurile de inregistrare pentru o marca nationala pot varia intre 1.500 si 3.500 lei iar pentru o marca comunitara acestea pot ajunge la 1.700-3.000 euro. Plata se realizeaza esalonat, pentru fiecare etapa in parte intr-un interval de 9-12 luni.

Plata serviciilor pentru inregistrarea unei marci se poate face atat lunar cat si esalonat, pentru fiecare etapa in parte (cercetare documentara privind disponibilitatea denumirii, elaborarea documentatiei si depunerea cererii de inregistrare, examinare / opozitie, publicare / puncte de vedere pana la obtinerea efectiva a certificatului de inregistrare).

Pentru marcile inregistrate in mai multe tari si pe mai multe clase preturile se stabilesc in functie de autoritatile competente fiecarui stat in care se doreste inregistrarea.

Source