Sarbatorile de Craciun cu tot ce implica in materie de decoratiuni de Craciun este o adevarata povocare pentru parintii cu copii mici. Multi parinti se tem sa implice copilul in activitatea de impodobire gandind ca daca ii lasa copilului decoratiunile la indemana, acestea vor fi distruse. In alta ordine de idei, copilul actioneaza exact invers, daca ii este interzis un lucru devine mai curios asupra acestuia si incearca prin toate mijloacele sa ajunga la el.  Bucuria copilului este accentuata de  impodobirea unui brad de craciun  alaturi de parinti in asociere cu gestul de a oferi si  primi cadouri. Copilul vede pom de craciun peste tot in jurul sau, insa abordarea de acasa  si implicarea in procesul fizic  de fixare al decoratiunilor il transpune intr-un cadru in care se joaca responsabil, respecta eforturile celorlalti participanti la impodobire si isi insuseste dexteritati importante.

Sarcini  repartizate pentru copil

Un brad de craciun  impodobit de parinti fara implicarea celor mici devine un element de curiozitate ce necesita atingere din partea acestora. Acest fapt determina copilul sa traga de crengi, globuri, beteala si alte decoratiuni doar din curiozitatea de a simti forma sau textura. Copilul mic invata prin observatie si este atras de  ceea ce face parintele practic.

De aceea, repartizarea unor sarcini simple cum sunt alegerea si selectarea globurilor pe dimensiuni, fixarea in partea inferioara a bradului artificial a acestora, dezvolta abilitati si dexteritati ce ii vor folosi mai tarziu. Acest joc propus de parinti face procesul de impodobire interesant pentru copil, il ajuta sa inteleaga si sa aprecieze eforturile depuse pentru decorarea festiva a casutei.

Indreptarea comportamentul concentrat pe joaca, se afla in spatele  cadrului generat de impodobiea unui brad de Craciun si urmareste ca el sa se poata juca cu obiectele decorative care il atrag si care in  mod normal nu i-ar fi fost date spre atingere. Bineinteles ca copilul va fi atras de coloristica elementelor decorative, fiind mai indragite decoratiunile sclipitoare, cele pictate cu Mos Craciun, oameni de zapada, stelute sau peisaje  si cele care prezinta impletituri.

Cum sa facem jocul cu pomul de craciun atractiv

In primul rand trebuie sa ii acordam copilului incredere si sustinere ca nu va strica decoratiunile, pentru ca acesta sa se simta important si apreciat. Il putem indemna sa stranga globuletele sclipitoare intr-o gramada, pe cele mai mici sau opace in alta gramada, il putem ruga sa ni le dea la mana pentru a le fixa in brad de Craciun, il putem indemna sa sorteze stelute, ingerasi sau alt tip de ornamente in functie de culoare, marime sau forma.

In general ne concentram atentia pe fixarea unor sarcini usoare, adaptate nivelului de varsta: numararea ornamentelor de diferite culori, identificarea formelor, fixarea in brad a unor elemente mai usor de imbinat si asa mai departe. Jocul de indemanare trebuie adaptat in functie de varsta copilului, Copilul incepand cu varsta de 3 ani incepe sa inteleaga anumite actiuni pe care le fac parinti si imita la randul sau.

Este adevarat ca copii nu pot fixa in mod perfect decoratiunile in pom de Craciun, insa nu acest aspect este important. Cadrul de a face lucruri  frumoase impreuna ramane in memoria copilului ca o deschidere catre spiritul Craciunului faurit imreuna in casa. Pentru el conteaza sa impodobiti impreuna orice locsor din casa.

Din aceasta implicare copilul invata sa respecte alegeri chiar daca nu corespund cu cele personale si sa aprecieze rezultatul estetic indiferent de cat de diferit este fata de alti brazi de craciun impodobiti. In timpul procesului putem spune si cateva povesti scurte despre ce semnifica bradul cel vesnic verde impobotit sau de ce se pune un inger sau o stea in varful bradului.

Joc de memorie vizuala

Dupa ce am terminat cu intreg procesul de impodobire, il punem pe copil sa priveasca la brad si sa identifice anumite decoratiuni pe care le-a fixat personal, apoi decoratiuni fixate de alti participanti la procesul de impodobire.

Este foarte important pentru copil sa fie parte creativa  in decorarea casei de sarbatoare, fiind introdus intr-o atmosfera ce imbie la colaborare si intelegere. De asemenea, copilul isi pierde foarte repede interesul pentru decoratiuni daca este lasat sa le atinga, sa simta texturi si forme, apoi oferindu-le usor unuia dintre parinti pentru a fi puse in brad. In memoria vizuala a copilului, va ramane vie atmosfera calda si pozitiva in care a fost integrat de catre parinti, spiritul vesel si decorul placut realizat impreuna.

Impodobirea unui brad de craciun ca mediu de invatare semnificativ

Abordat corespunzator, cadrul generat de impodobiea unui brad  creeaza un mediu de invatare semnificativ. Pe copii ii bucura activitatile realizate impreuna cu parintii, iar impodobirea bradului in asociatie cu joaca  le fixeaza anumite deprinderi  si insusiri valoroase  in dezvoltarea armonioasa.

In plus, cadrul sarbatorilor de iarna va fi mai indragit de cei mici pentru ca le permite sa-si formeze abilitati de exprimare creativa, colaborare si ca recompensa pentru efortul depus va primi un cadou sub pom de Craciun. Bucuria Craciunului se cladeste impreuna prin colaborare armonioasa, intelegere, sprijin, dar si prin crearea unei imagini de acceptare si sustinere neconditionata.

Source