Ce acte certifică vânzarea

Atunci când se realizează o tranzacție între două persoane fizice, respectiv primul proprietar al mașinii, în calitate de vânzător, și viitorul proprietar, drept cumpărător, cele două părți sunt singurele responsabile de tranzacție, iar înțelegerea dintre ei, materializată prin transferul proprietății asupra mașinii de la vânzător la al doilea proprietar, este inatacabilă. Mai mult, nicio autoritate nu poate interveni în această tranzacție, astfel că totul depinde de vigilența și atenția cumpărătorului și de buna credință a vânzătorului. 

Principalul document care certifică tranzația este actul de vânzare cumpărare, care are un format tipizat, așa cum este cel din modelul de contract vanzare-cumparare pentru auto și care certifică transferul proprietății mașinii, prin menționarea datelor personale și semnătură olografă, precum și prin includerea datelor care identifică vehiculul (marcă, tip, serie motor, număr de înmatriculare și altele). 

Alături de acest document, redactat în două exemplare, primul proprietar va trebui să predea cumpărătorului cartea de identitate originală cu hologramă RAR, talonul mașinii cu ITP valabil, în care se va specifica înstrăinarea către noul cumpărător, cartea tehnică a mașinii și carnetul de service. 

Verificarea mașinii înainte de cumpărare 

Buna credință a vânzătorului este atestată prin deschiderea acestuia. Dacă proprietarul inițial va accepta ca mașina să fie supusă unei inspecții tehnice este mai mult decât indicat ca aceasta să fie realizată într-un service autorizat, ales de viitorul proprietar.  

Inspecția trebuie să fie una temeinică, care să ia în calcul, pe de o parte, toate reparațiile prin care mașina a trecut, pe de alta, eventualele probleme tehnice sau ale părților mecanice ori electrice pe care mașina le are. Este bine de știut că unele dintre acestea – transmisia, admisia, eventualele componente care au fost înlocuite ca urmare a uzurii sau consumării duratei de viață sunt marcate ca atare cu etichetele specifice care arată unitatea service unde au fost realizate și data intervenției. În plus, toate detaliile de acest timp trebuie să fie consemnate de personalul autorizat al service-ului, în carnetul de service al mașinii. 

Deși este necesar, simplul test cu mașina de către viitorul proprietar nu este niciodată suficient, pentru că sunetul motorului și ținuta de drum nu arată niciodată toate posibilele probleme ale vehiculului, astfel că evaluarea unui specialist este mereu necesară, chiar și atunci când toate reparațiile și reviziile sunt corect menționate în documentele mașinii. 

Revizia mașinii după cumpărare

Siguranța este un element esențial, astfel că, după ce mașină a intrat în proprietatea cumpărătorului cu „acte”, o a doua vizită la service este o măsură preventivă utilă și necesară. 

Specialiștii recomandă schimbarea tuturor lichidelor mașinii, de la uleiul de motor, la lichidele de răcire și frână, urmată de schimbarea filtrelor și verificarea atentă a sistemului de rulare, începând cu plăcuțele de frână și terminând cu bucșe, amortizoare și capetele de bară. 

Pe lista cu „de făcut”, mai trebuie trecută o curățare profesională a habitaclului și portbagajului, urmat de un polish, care să readucă mașina la strălucirea ei inițială. Demersul este util pentru sănătatea celor care vor folosi mașina, cât și pentru a alimenta sentimentul de „mașină nouă”. 

Este la fel de necesară actualizarea poliței RCA și verificarea valabilității ITP-ului. Pe listă mai pot fi adăugate verificarea anvelopelor pentru a fi în stare bună. 

În loc de final, o ultimă recomandare. Verifică în amănunt computerul de bord și familiarizează-te cu setările și comenzile acestuia. La fel de util este să reglezi sistemul audio de bord pe gustul și stilul tău și să aduci în mașină acele câteva lucruri care o personalizează: CD-uri cu muzica preferată și un portbonheur. Drum bun, mai departe! 

Source