Toate aceste subiecte au fost atinse în cadrul unei noi videoconferințe EURO-Fereastra, organizate recent de publicația Fereastra, o conferință în mediul online realizată cu participarea unor specialiști și reprezentanți ai pieței de tâmplărie termoizolantă. Pe lângă oportunitățile și beneficiile digitalizării, s-au mai adus în discuție aspecte legate de provocările creșterilor generalizate ale prețurilor materiilor prime, de blocajele apărute în lanțurile de aprovizionare, de deficitul de specialiști cu care se confruntă întreaga piață, dar și de necesitatea de retragere treptată a facilităților oferite sectorului de construcții prin OUG nr. 114/2018, prognozată în perioada 2025-2028.

„Recent am realizat o analiză a firmelor de tâmplărie în care am verificat raportul dintre profitul brut și costurile salariale sau pe cel dintre același indicator financiar și numărul de angajați. Concluzia a fost că piața locală nu se poziționează foarte avantajos din punct de vedere al eficienței. În ceea ce privește profitabilitatea industriei, cel puțin pe segmentul nostru de activitate, aceasta s-a majorat substanțial în ultimii trei ani (de la 7% la 12%), dar dacă se iau în calcul și costurile echivalente, aferente creșterii salariilor, se poate lesne constata că parametrul respectiv a scăzut, de fapt. Toate acestea demonstrează încă o dată necesitatea obiectivă a digitalizării și automatizării, mai ales datorită impactului exercitat în ceea ce privește îmbunătățirea productivității”, a declarat Ciprian Oprea, director general MCA Grup, cu prilejul participării la video-conferința EURO-Fereastra.

Daniel Gavriș, director general VBH Romcom: „Încă de acum patru ani, am implementat în România un sistem ERP de la Microsoft, cu un grad ridicat de complexitate. Pentru o funcționare corectă este necesară o mare atenție în procesul de implementare, însă după introducerea tuturor datelor și variabilelor de lucru aplicația are capacitatea de a lucra în condiții de maximă precizie. Însă, în situații dificile cum este cea pe care o traversăm în prezent, caracterizată atât de scumpirile în lanț, cât și de lipsa predictibilității aprovizionării cauzate de problemele producătorilor de sisteme de acționare, în special, se poate ajunge la întârzieri cuprinse între 6 și 13-14 luni în ceea ce privește termenele de livrare. Asemenea anomalii nu au cum să fie gestionate de un sistem informatic, indiferent cât de performant ar fi acesta. Aplicațiile de acest tip funcționează pe baza unor formule precise destinate calcului predictibilității, iar în cazul unor întârzieri mai mari de jumătate de an ale unor anumite comenzi practic nu se mai poate vorbi de un orizont acceptabil de precizie. Cu toate acestea, ERP care este un aparat de care o companie ca a noastră depinde în mare măsură, nu mai constituie o opțiune, ci o necesitate, cu mențiunea că, în perioade de maxime perturbări, un astfel de software poate genera și anumite probleme”.

Daniel Popa, Country Manager, Reynaers România: „Apelăm la prezentări virtuale de produs, chiar și la showroom-uri de acest tip, cum este inclusiv la cel din București, ce reprezintă o copie la scară mai mică a centrului similar din Belgia. Din acest punct de vedere, putem afirma că dispunem de cele mai moderne și exclusiviste astfel de showroom-uri de tâmplărie și fațade cortină din România. Tehnologiile de realitate virtuală și augmentată au fost deja implementate la compania-mamă, în urma unei investiții de circa 1,5 milioane de euro, însă, din acest punct de vedere, este necesară o colaborare strânsă cu arhitecții, pentru a dezvolta modele digitale. Astfel de sisteme ajută foarte mult, cu condiția de a fi completate prin toate implementările furnizate de experții în proiectare”.

Silviu Chirmuș, Business Area Manager România & Moldova, Cherubini: „Digitalizarea este un proces care are loc pe două planuri, și anume: pe de-o parte la nivel de companie, și mă refer aici la integrarea unui sistem ERP de planificare și gestionare eficientă a resurselor companiei, a unui sistem CRM de gestiune a relațiilor cu clienții, respectiv adaptarea procesului de producție la cerințele tehnologiei industriale 4.0, iar pe de altă parte la nivel individual unde, din cauza restricțiilor de călătorie impuse, oamenii au petrecut mai mult timp acasă și, ca urmare, au început să devină tot mai interesați de conceptul de casă inteligentă și să își investească resursele în renovarea locuinței, motiv pentru care la finalul anului 2020 s-au înregistrat în Europa peste 50 de milioane de case ce aveau integrate sau în curs de integrare dispozitive specifice acestui concept. Estimările actuale indică faptul că în 2024 numărul acestora se va dubla, deoarece la nivelul Uniunii Europene a devenit deja o prioritate proiectarea construcțiilor astfel încât să se asigure un grad ridicat de eficiență energetică”.

Mihnea Bâldea, business development manager, GEZE România: „În ultimul an și jumătate, pe fondul unor evoluții nefericite, soluțiile de automatizare a accesului au trecut din zona de confort în cea de necesitate. Acest lucru s-a repercutat și asupra vânzărilor companiei noastre, rezultatele financiare situându-se în zona previzionată. Au fost desigur și schimbări, în special în ceea ce privește produsele instalate și modul de implementare a lor. Avantajul nostru competitiv a fost acela că pandemia ne-a prins pregătiți din punct de vedere al gamei de produse: s-a creat o cerere pentru anumite soluții și pe care noi le aveam deja în portofoliu. Odată cu începerea crizei, principala preocupare a fost legată de maximizarea efectelor utile generate de sistemele respective. Dezvoltările au fost realizate în trepte, de la o ușă batantă cu acționare simplă la una dotată cu un amortizor ce asigură închiderea contactless sau de la una cu amortizor la un model acționat prin intermediul unui operator automat, prevenind astfel complet contactul direct.

Valentin Petrescu, președinte al Patronatului Producătorilor de Tâmplărie Termoizolantă (PPTT): „Cu ocazia semnării oficiale la București a Planului Național de Redresare și Reziliență (PNRR), au apărut în mass-media o serie de declarații ale unor demnitari conform cărora facilitățile fiscale prevăzute în proiectul PNRR, aplicabile companiilor de construcții între 2025 și 2028, vor fi anulate (la punctul 208, Reform 4 din document se prevede explicit «the gradual reduction of tax incentives for personnel employed in the construction sectors shall start in 2025 and shall be completed by the end of 2028». Este de neînțeles o asemenea inconsecvență, cu atât mai mult cu cât Guvernul României a agreat, în cadrul protocolului semnat cu FPSC încă din 2018, că acest sector economic este vital pentru România și trebuie încurajat prin măsuri care să asigure stabilitatea forței de muncă atât de necesară mai ales în contextul actual, când prin chiar programul menționat anterior se preconizează lansarea unor proiecte de mare anvergură, ce vor necesita implicarea unor specialiști calificați în mod corespunzător”.

Hubert Nuckowski, managing director Aluprof System România: „Cea mai mare problemă cu care ne confruntăm în prezent este legată de întârzierile apărute pe lanțurile de aprovizionare, dar sperăm că lucrurile vor reveni la normalitate începând cu jumătatea anului următor. Desigur, am fost nevoiți să majorăm un pic termenele de livrare, dar nicidecum la intensitatea la care fenomenul respectiv se manifestă în industria auto, de exemplu. Branșa noastră este în prezent încurajată de o serie de factori extrinseci de influență. De pildă, creșterea prețurilor la gaze naturale și electricitate – care reprezintă o constantă a vieții economice, în general – încurajează majorarea cererii de sisteme pentru tâmplărie având caracteristici mai bune de termoizolare, care să fie apte să îndeplinească sarcinile de limitare a consumului”.

***

Cea de-a treia ediție din anul 2021 a seriei de videoconferințe EURO-Fereastra, organizată de publicația Fereastra, a avut loc pe 30 octombrie și a avut ca subiect de dezbatere „Transformare digitală, inovare și automatizare în sectorul de tâmplărie și segmentele conexe”. Evenimentul, ce s-a derulat pe o perioadă de aproximativ trei ore, s-a bucurat de interesul unui număr foarte mare de urmăritori, specialiști în furnizarea de sisteme și producția sistemelor de tâmplărie, proiectare specializată, dar și reprezentanți a întregului sector de construcții, atingând aproape 500 de vizualizări în mediul online (pe Facebook și Youtube).

Informații la zi din sectorul construcțiilor și date despre evenimentele viitoare organizate de redacția Agenda Construcțiilor & Fereastra sunt disponibile la www.agendaconstructiilor.ro, www.fereastra.ro, www.euroconferinte.ro și pe Facebook.

Source