Iată care sunt documentele necesare cumpărării unui apartament și ce alte informații mai trebuie să cunoști când te afli în această situație!
Creează un plan
Pentru a te organiza eficient în procesul de achiziție a apartamentului, elaborează un plan. Este o idee inspirată să stabilești bugetul și forma de plată. În cazul în care nu dispui de întreaga sumă, te poți orienta către o formă de finanțare cum este, de exemplu, un credit ipotecar Europe Bank.
Este indicat să realizezi o simulare, astfel încât să observi ce număr de rate este mai avantajos pentru tine. Poți face acest lucru fie cu ajutorul unui calculator online, fie cu sprijinul unui specialist din cadrul băncii, care te va consilia și îți va oferi clarificări.
Acte necesare
De procurarea majorității actelor este responsabil vânzătorul. Cumpărătorul va primi copiile necesare și trebuie să prezinte cartea de identitate și/sau certificatul de căsătorie ori, după caz, de divorț. Iată care sunt documentele de care este nevoie în procesul de cumpărare a unui apartament în România:
1. Actul de identitate al vânzătorului și cel al cumpărătorului;
2. Certificatele de căsătorie/divorț ale acestora;
3. Actele care atestă proprietatea – poate fi vorba, în funcție de caz, de act de vânzare, act ce demonstrează titlul de proprietar, un proces verbal prin care s-au realizat predarea și primirea apartamentului, actul prin care se dovedește plata integrală a acestuia etc;
4. Documentele aferente cadastrării – aici este vorba despre fișa bunului imobil, planul prin care se atestă amplasarea, planul releveu, intabularea;
5. Certificatul fiscal eliberat pe numele proprietarului, în cazul apartamentelor vechi, ce confirmă faptul că acesta nu înregistrează datorii în rândul plăților și taxelor;
6. Adeverința eliberată de asociația de locatari sau proprietari, prin care să se ateste că nu există datorii – de exemplu, legate de întreținere, cheltuieli comune, reparații);
7. Actul de certificare a performanței energetice;
8. Ultimele facturi, în cazul apartamentelor vechi, prin care se poate dovedi că fostul proprietar are plățile la zi.
Documente opționale
Se pot ivi situații în care sunt necesare si alte tipuri de acte, pe lângă cele stabilite în prima fază. După caz, pot fi cerute și următoarele documente:
– O procură de reprezentare;
– Acte privind creditele bancare ale cumpărătorului;
– Precontract de vânzare-cumpărare;
– Actul prin care vânzătorul declară pe propria răspundere că apartamentul nu este revendicat și nu constituie obiectul unor litigii;
– Dovada plăților taxelor notariale.
Un precontract de vânzare-cumpărare este util în situația în care nu te grăbești să achiziționezi apartamentul pe care l-ai remarcat, ci vizionezi mai multe înainte de a lua o decizie.
Un astfel de act implică oferirea unei sume în avans și precizarea celei rămase ca diferență. În urma acestui document, vânzătorul oprește vizionarea altor potențiali clienți, luându-și angajamentul că așteaptă o anumită perioadă, interval în care cumpărătorul are timp să ia o hotărâre.
Așadar, dacă te gândești să achiziționezi un apartament în România, este bine să te organizezi. După stabilirea bugetului și a metodei de plată, poți observa care sunt actele necesare. Îți poți face o listă cu documentele pe care le vei primi de la vânzător, pentru a verifica mai ușor că se regăsesc toate și în dosarul tău.