Sistemul de transmisie este compus din ansamblul de piese care preiau de la blocul motor energia mecanică pe care o transmite la roțile automobilului. Rolul transmisiei este acela de a acționa cu forța mecanică pentru a salva energia forței electrice, de exemplu, care pornește un autoturism. Dacă ar rămâne doar cu energia electrică, aceasta s-ar consuma foarte repede. Aceasta distribuie forța în mod egal, ceea ce face ca tu să poți porni încet, să schimbi direcția și să accelerezi.

Care sunt părțile componente ale sistemului de transmisie?

Sistemul de transmisie este alcătuit, pe lângă piese esențiale precum rulmenți și bucșe, dintr-un ansamblu de organe și de subansamble după cum urmează: ambreiaj, cutie de viteze, transmisie cardanică, transmisie principală, diferențial, reductor-distribuitor, arbori planetari și transmisie finală. 

  • Ambreiajul cuplează și decuplează motorul de restul transmisiei la pornire, oprire și la schimbarea vitezei.
  • Cutia de viteze modifică forța de tracțiune sau viteza și face posibil și mersul înapoi fără inversarea sensului de rotație a motorului. 
  • Transmisia cardanică trece momentul motor de la cutia de viteze la transmisia principală, care preia momentul motor și îl amplifică înainte de a-l transmite mai departe la diferențial. 
  • Transmisia finală există la automobile mari, camioane și autobuze, și mărește raportul total de transmitere. 

Ce tipuri de transmisie există?

Deși în permanență se caută să se aducă îmbunătățiri tehnologice, transmisiile se clasifică în patru feluri:

  • Transmisia manuală, este cel mai popular tip de transmisie și e ales de către șoferii moderni care pot decide când și ce viteză să pornească. 
  • Transmisia robotică, aici alegerea și schimbarea vitezei sunt făcute de către robotica mașinii. 
  • Transmisia automată, pe locul doi după cea manuală în topul alegerilor, aceasta nu dispune de ambreiaj ci se folosește de un convertor de cuplu. 
  • Transmisia variabilă sau variatorul. Aceasta nu dispune de o schimbare treptată a vitezei, ci arborii de antrenare sunt conectați folosind curele sau lanțuri

Transmisia există și la biciclete, motociclete sau utilaje agricole, de exemplu, nu doar la autoturisme. Aceasta este pe lanț, iar avantajele transmisiei pe lanț sunt acelea că se pot transmite momente de torsiune mari, are un randament ridicat, posibilă înlocuirea ușoară a lanțului și se poate folosi în condiții grele de genul praf, umiditate sau temperaturi crescute. Ca și dezavantaje putem menționa că există o neuniformitate în mișcarea roților și are vibrații și zgomot la funcționare.

Source