În această situație, profesorii au trebuit să se dezvolte atât profesional, cât și personal pentru a-și asuma noi responsabilități, pentru a îndeplini noi roluri, pentru a răspunde nevoilor de învățare și dezvoltare ale elevilor și societății în ansamblu, deoarece profesorul este inițiatorul și dirijorul dezvoltării și transformării în societate. De fapt, învățământul la distanță este procesul care apare în situația în care profesorul și elevul sunt separați de distanță, timp sau de ambii parametri. Pentru implementarea învățământului la distanță, în prezent se utilizează o varietate de tehnologii:
-inregistrari video;
-difuzare de televiziune;
-videoclipuri interactive;
-inregistrari audio si conferinte audio;
-cursuri web (online);
Dezvoltarea internetului și a tehnologiei informatice au revoluționat conceptele de educație și formare. Datorită cererii tot mai mari de învățământ la distanță și a experienței unice pe care o creează, este important ca școlile gimnaziale să cunoască avantajele, dezavantajele și provocările unei astfel de îndrumari online. Cu modul tradițional de formare, profesorul dezvoltă lecții și transmite conținutul acestora elevilor care învață într-un mediu full-time. Pentru o perioadă de timp, studenților li se oferă adesea activități care le impun să fie activi, mai degrabă decât să asculte sau să observe pasiv. Această abordare a învățării contribuie la dezvoltarea interacțiunii productive între toți participanții la clasă, însă abordarea față în față are o serie de dezavantaje, și anume:
1) impune ca elevii și profesorul să fie în aceeași sală de curs;
2) informațiile pot fi inconsecvente;
(3) lipsa flexibilității; și, desigur, principala problemă este nivelul diferit de pregătire a elevilor în clasă.
Deoarece fiecare elev vine în clasa cu obiective, așteptări, experiențe și abilități diferite într-un anumit subiect, cursul universal obișnuit nu dă rezultate eficiente în această situație. Deficiențele acestei abordări sunt cele care au deschis oportunități pentru modalități alternative de învățare sub formă de cursuri web sau educație online. Învățământul la distanță este un set de tehnologii la distanță utilizate în cadrul formelor recunoscute de învățământ (full-time, part-time). Scopul creării învățării la distanță este de a reduce sarcina educațională asupra profesorului, de a îmbunătăți calitatea formării. Învățământul la distanță a devenit o formă extrem de populară de învățare datorită confortului și flexibilității sale. Elimină obstacolul principal – elimină necesitatea de a participa la cursuri în conformitate cu programul stabilit. Procesul de învățare la distanță se bazează în principal pe activitatea cognitivă independentă a elevilor, dar acest lucru nu neagă importanța comunicării personale dintre copii și profesor și este necesar să se utilizeze astfel de forme de educație care să motiveze elevii să învețe și, în același timp, să compenseze chiar lipsa de comunicare directă dintre profesor și elev.
Până în prezent, pentru gimnaziu sunt implementate următoarele forme de învățământ la distanță: cursuri de chat, care implică comunicarea elevilor cu profesorul prin conversații online, ele fiind reprezentate prin mesaje text sau audio. De regulă, mesageriile instant sunt folosite pentru acest lucru datorită ușurinței lor de utilizare, a costurilor scazute și prevalenței sau chat-urilor video. Un avantaj imens al acestei forme de educație este că elevii primesc atât materiale specifice pentru studiu, cât și posibilitatea de a-și testa cunoștințele după ce le-au dobandit. În același timp, părinții și profesorii pot monitoriza direct progresul învățării. Pentru a pune în aplicare pe deplin programa școlară, este necesar să se combine toate formele de educație, pentru a compensa deficiențele fiecăruia. Tehnologiile moderne fac informațiile vizuale mai colorate și mai dinamice, ceea ce face mai ușoară și mai eficientă perceperea materialului. Absența unui cadru stabilit pentru desfășurarea lecției va permite elevilor să învețe programa în propriul ritm și să ajusteze intensitatea lecției.
Dar, în același timp, astăzi o tranziție completă către învățarea online în mod permanent pentru copiii din perioada școlară este imposibilă, deoarece necesită o responsabilitate și o motivație specială din partea copiilor și părinților. Cu educația de grup într-un mediu full-time, se creează o atmosferă de concurență și sprijin, care încurajează copiii să studieze, în plus, mulți elevi au nevoie de un „supraveghetor” care să le monitorizeze procesul de învățare. Ca parte a învățării la distanță, acest rol se va muta la părinți care, în general, nu sunt pregătiți pentru asta, cu atât mai mult majoritatea lor lucrează. De asemenea, nu orice familie are suficient sprijin logistic. În plus, este necesar să se țină seama de prezența familiilor numeroase care nu își pot permite să achiziționeze computere personale pentru fiecare copil.
Învățământul la distanță în școală are astăzi atât părți pozitive, cât și negative. Și, dacă este necesar, în tranziția la această modalitate de formare, se țină seama de aceste deficiențe atunci când se alege forma de implementare a programului la distanță.