În primul rând, este important să afli răspunsul corect la întrebarea „De ce eșuează unele strategii de marketing?” Dacă răspunsul este greșit, vei continua să repeți experiențele neplăcute, să cheltui bani, ca și cum i-ai arunca… pe fereastră! Descoperind răspunsul corect, eviți repetarea erorilor și elimini cauzele efectelor negative.
În al doilea rând, pentru multe astfel de analize, fie faci un pas în spate, ca să poți vedea imaginea de ansamblu, cu toate elementele ei – context, concurență, audiență, acuratețe, etc. – fie chemi un specialist din exterior. Te poate ajuta, mai ales pentru că asta este meseria lui, pentru că este obiectiv față de afacerea ta (tu ești subiectiv, fiindcă ești implicat), pentru că a mai trecut prin experiențe similare și pentru că este direct interesat să rezolve problema… ca să-l recomanzi și altora!
În ultimul rând, dacă ai destul timp și cunoștințe temeinice și vrei, totuși, să descoperi pe cont propriu răspunsul corect la întrebarea cea mai importantă, specialiștii recomandă să „desfaci motorul” strategiei eșuate, „piesă cu piesă”. Poți face o listă cu „piese”, folosind întrebările ajutătoare de mai jos. Ele reprezintă câțiva pași, pentru început bun:
1) Cât de relevant este domeniul de Internet pe care l-ai ales pentru promovare? (O denumire ușor de pronunțat, de ținut minte, cu legătură cu produsele sau serviciile pe care vrei să le promovezi);
2) Unde te-ai promovat, folosind strategii care au eșuat? (Cumpărătorii tăi frecventează acele locuri, citesc acele publicații, vizitează acele website-uri?);
3) Cum ai identificat potențialii clienți? (Ai făcut un portret pornind de la clienții existenți, de la zona lor geografică, de la principalele lor interese și obiceiuri?);
4) Ce indicatori de referință ai folosit pentru evaluarea rezultatelor? (Cu ce instrumente ai monitorizat, ajustat și adaptat performanțele strategiilor utilizate și ale cuvintelor cheie?);
5) De ce ai ajuns la concluzia că strategiile respective au eșuat? (Poate așteptările erau prea mari, poate câteva idei sau mici modificări puteau să le pună pe linia de plutire, mai ales acum, parcurgând aceste întrebări);
6) Care au fost cele mai noi tendințe de care ai ținut cont? (Cumpărătorii își schimbă comportamentul și este nevoie să urmărești noile tendințe, pentru a ține pasul cu ele);
7) Cine participă la elaborarea strategiilor tale? (Este bine să incluzi oameni de marketing, cu aptitudini creative, de analiză și de monitorizare, alături de oameni de vânzări, cu contact direct cu clienții, de la care culeg impresii și informații valoroase, precum și oameni din alte departamente, care intră în contact cu clienții, de la care pot obține opinii și recomandări).
Te invităm să folosești resursele pe care ți le punem gratuit la dispoziție, dedicate strategiilor de marketing profitabil, publicate în 11 ani, în peste 500 de articole online și 2 cărți tipărite, alături de alte mii de pagini traduse din colecțiile unor experți internaționali, cu care am colaborat și de care poți beneficia chiar acum. Succes!