Proiectul amplu de conectivitate, cu beneficii majore pentru locuitorii Dobrogei și pentru turiști, a fost anunțat oficial la întâlnirea anuală a Asociației aeroporturilor din România, desfășurată în stațiunea Venus.
„Este un proiect de conectivitate între Gara Constanța și Aeroportul Internațional Mihail Kogălniceanu cu două ramuri. Se va întinde pe 26 de km, va trece prin Palazu Mare, Ovidiu, Lumina, Oituz și va avea și o prelungire prin Târgușor către Tulcea. Va scurta 30 de km din această distanță. Pe ramura militară va fi pe partea de cargo. Pentru aeroport va fi atât pentru pasageri, localnici și turiști, cât și un terminal cargo”, a explicat Bogdan Artagea, directorul general al Aeroportului Internațional ”Mihail Kogălniceanu” Constanța.
Trenul, mijlocul de transport recomandat în Europa
Dincolo de confortul oferit turiștilor și de costurile accesibile în operare, transportul feroviar este considerat în prezent varianta optimă în Europa, recomandată pentru a evita poluarea mediului înconjurător, în contextul în care încălzirea globală este un fenomen tot mai îngrijorător.
Ne referim desigur la trenurile care funcționează pe linie electrificată, așa cum standardul în Uniunea Europeană – capitol la care România mai are de lucrat. Spre exemplu, chiar în zona de litoral, linia de cale ferată pe ruta Constanța – Mangalia, care asigură accesul turiștilor în multe dintre stațiunile de la Marea Neagră, nu este nici în prezent electrificată, folosindu-se doar locomotive și rame cu motoare diesel.
Un tren poate transporta un număr foarte mare de călători într-un timp relativ scurt, dacă infrastructura feroviară permite deplasarea cu viteze ridicate. Trenurile sunt asociate cu vacanțele și călătorie și cu buna dispoziție în general, atât timp cât criteriul de confort este îndeplinit.
În filmele de acțiune trenurile sunt adesea cadre pentru scene de tip thriller. Un exemplu recent și foarte relevant este producția Trenul Asasinilor lansată în 2022, iar alte filme celebre a căror acțiune se petrece în tren sunt Sechestrați în tren (1995), Snowpiercer (2013) sau Pasager în trenul terorii (2018). Desigur, sunt și o mulțime de jocuri cu trenuri, de la pacanele online precum celebra serie Money Train de la Relax Gaming și până la jocuri video cu milioane de fani, așa cum sunt Train Simulator, Railway Empire ori Trainz Simulator.
Cât costă proiectul de tren care leagă puncte strategice din Constanța
Costurile totale ale proiectului feroviar care va lega 3 puncte importante din Constanța (Gara, Portul și Aeroportul) sunt estimate la 94,2 milioane de euro. Din această sumă, 49,2 milioane de euro ar fi alocați pentru ramura principală civil-comercială, 39 de milioane de euro pentru ramura comercial-militară și 6 milioane de euro pentru racorduri. În total, este vorba despre peste 26 de kilometri de cale ferată electrificată.
La momentul actual, se consideră că în puțin peste 3 ani finalizarea proiectului ar fi posibilă. Mai exact, 9 luni ar dura partea de studiu de fezabilitate și 24 de luni implementarea propriu-zisă, la care se adaugă lunile de licitație în eventualitatea unor contestații – situație des întâlnită în cazul unor astfel de proiecte majore de infrastructură realizate cu bani publici. Se va face un protocol intern între Aeroportul Internațional „Mihail Kogălniceanu”, Ministerul Apărării Naționale, Consiliul Județean Constanța și CFR Infrastructură Constanța, iar sursa fondurilor va fi 100% reprezentată de fonduri de la Uniunea Europeană, potrivit autorităților.
Este foarte important faptul că gara feroviară va fi legată de aeroport și de port – element relevant inclusiv pe plan militar și comercial, nu doar pe partea turistică. Canalul Dunăre – Marea Neagră, autostrada și toate obiectivele anterior menționate vor fi astfel în strânsă legătură unele cu celelalte, așa cum este normal într-o țară membră UE și NATO. Demn de subliniat este faptul că sunt promise și trenuri electrice absolut noi pentru noua rută de cale ferată. Accesul turiștilor care vor ateriza pe Aeroportul „Mihail Kogălniceanu” va fi mai ușor spre zona litoralului, dar și spre Tulcea și Delta Dunării.