În urma răspunsului primit de la UEFA, potrivit căruia nu există nicio regulă care să interzică participarea cluburilor deținute de stat în competițiile europene și naționale, AS47 a decis să continue aceste demersuri.
AS47 a contactat oficial Premier League, Bundesliga, Ligue 1, Serie A și La Liga. Am întrebat marile Ligi de fotbal din Europa dacă impun vreo regulă prin care să interzică cluburile deținute/finanțate de stat.
Primii care au răspuns solicitării AS47 au fost oficialii DFL Deutsche Fußball Liga (Bundesliga și Bundesliga 2), echivalentul LPF din România. Potrivit acestora, în fotbalul din Germania există o regulă esențială care protejează cluburile de pericolul “privatizării” și de riscul ca ele să ajungă pe mâna unor investitori necugetați care le-ar putea distruge identitatea.
DFL Deutsche Fußball Liga a explicat pentru AS47 că niciun club de fotbal nu poate juca în Bundesliga dacă investitorii privați dețin mai mult de 49% din pachetul de acțiuni.
“Pe scurt, această regulă înseamnă că cluburile – și, prin extensie, fanii – dețin majoritatea drepturilor. Conform regulilor Ligii Germane de Fotbal [DFL], cluburile de fotbal nu au dreptul să joace în Bundesliga dacă investitorii comerciali dețin mai mult de 49 la sută din pachetul de acțiuni.
În esență, acest lucru înseamnă că INVESTITORII PRIVAȚI NU POT PRELUA CLUBURILE și nu pot impune măsuri prin care să acorde prioritate profitului în detrimentul dorințelor pe care le au suporterii. Această regulă protejează în același timp împotriva proprietarilor nesăbuiți (n.r. reckless owners = nechibzuiți, nepăsători, necugetati, lipsiți de judecată, lipsiti de rațiune) și salvează tradiția/obiceiurile democratice ale cluburilor germane” – este răspunsul obținut de la oficialii DFL Deutsche Fußball Liga.
Regula 50%+1 este principiul care stă la baza organizării moderne a fotbalului german. Această regulă împiedică investitorii privați să preia controlul cluburilor de fotbal. Niciun investitor privat, fie el persoană fizică sau juridică, nu are dreptul legal de a deține majoritatea acțiunilor în cazul unui parteneriat, ceea ce înseamnă că niciun „patron”/”finanțator” și nicio companie privată nu poate decide după bunul plac și nu poate controla destinul unui club de fotbal.
Cluburile germane NU SUNT OBLIGATE de lege sau de Liga Profesionistă să își schimbe forma de organizare.
Niciun club din Germania NU ESTE OBLIGAT de lege să își separe Secția de Fotbal de clubul-mamă și să o transforme într-o Societate Comercială pe acțiuni.
Cluburi precum Schalke 04, Mainz, Union Berlin, SC Freiburg sau Fortuna Dusseldorf NU și-au desprins secția de fotbal de clubul-mamă și nu au transformat-o în societate privată. Aceste cluburi evoluează fără nicio restricție în Bundesliga.
Cluburile-mamă SUNT OBLIGATE de lege și de regulile DFL să păstreze cel puțin 50% plus 1 din acțiuni în cazul în care aleg să separe Secția de fotbal de club și să o transforme într-o societate comercială.
În orice formă de organizare economică sau comercială ar adopta – Limited Partnership (Societate în comandită), Limited Liability Company (Societate cu răspundere limitată), Publicly Listed Company (Companie listată la Bursă), Registered Association (Asociație Non Profit) – noile Societăți sunt conduse și dirijate de clubul-mamă care este obligat să dețină cel putin 50% plus 1 din acțiuni.
Câteva exemple:
Bayern Munchen – listat la Bursă; clubul-mamă deține 75% din acțiuni;
Eintracht Frankfurt – listat la Bursă; clubul mamă deține 67,88% din acțiuni;
Borussia M`gladbach – Societate cu răspundere limitată – clubul-mamă deține 100% controlul;
Borussia Dortmund, Hertha Berlin, FC Koln, Werder Bremen – clubul mamă este „partener general” în cadrul unui parteneriat în comandită (Limited Partnership). Este un model similar Parteneriatului Public-Privat din România.
Legal, asta înseamnă că partenerul general (clubul-mamă) supraveghează și conduce afacerea, în timp ce partenerii comanditari (investitorii privați) nu participă la gestionarea afacerii; Limited Partnership înseamnă că un Club Sportiv se asociază cu unul sau mai mulți parteneri privați pentru a susține echipa de fotbal. Clubul-mamă rămâne partenerul/asociatul general care gestionează afacerea și are răspundere nelimitată. Ceilalți parteneri sunt răspunzători numai până la valoarea investiției lor.
Așadar, DFL impune reguli ferme care împiedică „privatizarea” cluburilor tradiționale sau înstrăinarea Secțiilor de fotbal de cluburile-mamă. DFL impune această regulă sacră în fotbalul german pentru a proteja IDENTITATEA și TRADIȚIA ISTORICĂ a cluburilor sportive. Acest model împiedică investitorii privați să distrugă identitatea istorică a cluburilor tradiționale. Regula “50 plus 1” este o garanție că echipele de fotbal rămân sub controlul cluburilor-mamă.
Modelul german ar fi ideal de aplicat de către CSA Steaua București, un model ce ar fi apreciat atât de fani cât și (sperăm) de minister. Această regulă de aur ar salva identitatea istorică a cluburilor de fotbal, ar proteja cluburile de tradiție de excesele și pericolul unor “patroni” lipsiți de rațiune, deveniți peste noapte adevărați stăpâni și despoți feudali care batjocoresc și falimentează/devalizează marile branduri din sportul românesc.
După modificarea Legii Sportului în acord cu normele UEFA, astfel încât cluburile de drept public să poată fi membre ale LPF, CSA Steaua Bucuresti își va păstra/asigura definitiv marca, numele, palmaresul si identitatea istorică. Asta în condițiile în care Legea actuală obligă cluburile de drept public să își cedeze secțiile de fotbal către Asociații non-profit/Societăți Comerciale nou-înființate – un proces riscant, inutil și abuziv care duce, în mod direct, la pierderea identității (vezi cazurile Campionii FC Argeș, AS FC Buzău, FC Brașov SR, Petrolul `52, FC Dinamo 1948, FC Rapid 1923 etc.)
Ulterior, pentru a susține Secția de fotbal, CSA Steaua se poate asocia cu un investitor privat într-un parteneriat public-privat pe model german în care CSA Steaua să dețină cel putin 51% din acțiuni și să aducă în acest parteneriat cel mai important activ pe care îl are în proprietate – brandul STEAUA. Printr-un contract legal, cu clauze juridice clare, CSA Steaua și privatul asociat pot împărți de comun acord profitul generat de Secția de Fotbal. În acest fel, urmând modelul cluburilor germane, CSA Steaua și-ar păstra identitatea istorică fără a-și cesiona/înstrăina marca, numele sau palmaresul către o altă entitate juridică. Totul în condițiile în care Justiția din România a explicat clar că, din 1947 până azi, Clubul Sportiv al Armatei Române nu și-a cedat NICIODATĂ marca, numele sau palmaresul către alte entități juridice.
AS47 continuă lupta pentru dreptate. Lupta pentru adevăr. Lupta împotriva manipulărilor mizerabile din presa de sport care servește interesele infractorilor.
PS: mai multe detalii despre modelul de organizare a cluburilor din Germania puteți citi în linkurile lăsate în comentarii.
#vremSteauaînA#aicieSteaua#spiritdeluptă