Studiile arată că cea mai bună variantă pentru toată lumea este un sistem de lucru hibrid, în care angajaţii lucrează câteva zile la birou, câteva zile de acasă. Mari companii, între care şi Microsoft, au implementat deja acest sistem. Cu toate astea, biroul trebuie să devină nu doar locul în care ne facem treaba, ci un spaţiu de colaborare cu ceilalţi, de învăţare, un spaţiu mai sigur din punct de vedere sanitar şi un loc care îţi oferă nişte facilităţi care nu se rezumă doar la cafeaua de zi cu zi.

Iată câteva lucruri care s-ar putea schimba în viitorul apropiat, la locul de muncă, şi toate ţin de tipurile de facilităţi noi pe care managerii clădirilor de birouri le pot implementa pentru a-i convinge şi pe angajatori, şi pe angajaţi, să se întoarcă la birou, în persoană.

Facilităţi pentru o productivitate sporită la birou

Nu are legătură directă cu pandemia, dar, în ultima vreme, marile companii au început să realizeze faptul că angajaţii lor au nevoie de spaţii diferite şi de o infrastructură variată pentru a-şi putea duce la bun sfârşit toate sarcinile. Nu toată lumea face acelaşi lucru în fiecare zi, iar birourile frumos aliniate într-un office open space nu sunt întotdeauna optime.

E nevoie de spaţii retrase unde un angajat poate să se concentreze în linişte la un task, săli de şedinţă unde echipe mai mici sau mai mari pot planifica fără să fie deranjate, camere antifonate unde pot avea loc discuţii la distanţă cu clienţi importanţi sau, de ce nu, chiar cu alţi angajaţi. Nu mai vorbim aici de o bucătărie, unde angajaţii pot să stea de vorbă la cafea şi unde pot să-şi ia masa fără să împrăştie caserole pe birou, printre laptopuri şi documente.

Să nu uităm nici tehnologia de ultimă generaţie, care e tot mai des întâlnită în companii, iar în ultimul an şi ceva, de la începutul pandemiei de coronavirus, a fost utilizată cu precădere pentru a înlesni munca remote. Cu toate astea, multe companii recunosc nevoia de a avea un birou fix, un loc unde şi managementul, şi angajaţii pot să colaboreze, să discute, să facă planuri.

Aşa că tehnologia (fie că vorbim despre aplicaţii cum ar fi Slack sau Microsoft Teams, echipamente performante ca proiectoarele şi sistemele de videoconferinţă) poate fi utilizată cu succes pentru a crea punţi de legătură între angajaţii care lucrează remote şi cei care merg la birou, într-un sistem de lucru hibrid.

Facilităţi şi măsuri pentru siguranţa angajaţilor

Pandemia nu s-a încheiat, chiar dacă autorităţile au început să ridice multe dintre restricţiile impuse în ultimul an, iar campania de vaccinare care este în plină desfăşurare de aproape jumătate de an a contribuit din plin la revenirea – cel puţin parţială – la normalitatea dinainte de criza sanitară. Cu toate astea, când vine vorba de locul de muncă, lucrurile nu se vor întoarce prea curând la starea de dinainte.

Multe companii vor cere angajaţilor să poarte măşti la birou mult timp de-acum înainte, unii angajaţi o vor face chiar dacă sunt obligaţi sau nu. Birourile vor fi reamenajate, astfel încât să asigure distanţarea socială a angajaţilor, dar şi pentru a restricţiona mişcarea în spaţiile înguste, cum ar fi în bucătării, în camerele de depozitare sau în lifturi. Pentru asta, e important să fie aplicate o serie de măsuri unitare care pot să protejeze sănătatea angajaţilor din momentul în care intră în clădire şi până când pleacă.

Facility-managerii care vor să ia măsuri ample pentru siguranţa celor care vin la lucru în birou au deja un ajutor important pe care se pot baza. The IMMUNE Building Standard™ este primul standard global care certifică rezistenţa spaţiilor construite la ameninţări actuale şi viitoare pentru sănătate. Şi nu este vorba aici doar despre purtarea măştilor, ci de peste o sută de măsuri concrete care au rolul de a spori nivelul de siguranţă sanitară al clădirilor de birouri, toate aplicate deja cu succes în mai multe complexuri de business din ţara noastră şi din străinătate.

Facilităţi pentru nevoile de zi cu zi ale angajaţilor

Facilităţile pe care companiile trebuie să le ofere angajaţilor ca să-i convingă să se întoarcă la birou cu inima împăcată nu ţin numai de performanţa la locul de muncă sau de siguranţa angajaţilor. Câtă vreme au lucrat de la domiciliu sau din alte părţi decât biroul, salariaţii s-au obişnuit cu un program lejer şi cu posibilitatea de a-şi împărţi ziua mult mai uşor între viaţa profesională şi viaţa particulară.

De aceea, birourile viitorului trebuie să ofere acces la o serie de servicii care să le facă viaţa mai uşoară angajaţilor şi să-i ajute să câştige timp, una dintre cele mai importante resurse ale secolului 21. Dacă ne gândim doar la mamele care în perioada pandemiei au stat alături de copiii lor în fiecare zi, putem să vedem fără dubii avantajele pe care le-ar oferi o grădiniţă în aceeaşi clădire în care ele merg la birou. Iată şi alte facilităţi care ar aduce viitorul mai aproape şi ar transforma locul de muncă într-un hub social, nu doar într-unul profesional:

restaurante şi cafenele – acestea deja există în campusurile de birouri şi au rolul lor bine determinat în cultura office;

spaţii verzi – cu bănci sau alte locuri unde oamenii se pot relaxa, pentru că nu toată lumea vrea să vadă oţel şi sticlă încontinuu;

spălătorie chimică – după un program prelungit la birou, întâlniri cu superiori şi clienţi, umblat prin oraş în toate părţile, sunt destui cei care ar prefera să nu-şi mai bată capul cu lenjeria şi hainele şi să petreacă timpul acasă într-un mod mai plăcut, nu pândind maşina de spălat;

cabinete şi laboratoare medicale – investigaţiile medicale sunt frecvente în ziua de astăzi şi nu mai trebuie să îţi iei o zi liberă doar pentru a face nişte analize atunci când trebuie doar să cobori câteva etaje;

coafor şi frizerie – pentru că la finalul unei zile obositoare poţi merge direct la o întâlnire de familie sau chiar de serviciu, fără să-ţi faci griji că nu arăţi bine;

săli de sport – tot pentru a nu mai pierde timp în traficul aglomerat.

Într-un final, va mai dura până când angajatorii se vor lămuri care sunt cele mai bune soluţii pentru angajaţii lor, fie că e vorba despre munca la birou, munca de acasă sau munca în regim hibrid. Cu toate astea, managerii companiilor au ocazia să acţioneze cât mai rapid pentru a se asigura că, atunci când angajaţii vor reveni în birouri, acestea vor fi mai sigure, iar facilităţile îi vor încuraja să fie productivi şi eficienţi.

Până la urmă, scopul acestor inovaţii şi schimbări de perspectivă se potriveşte de minune cu ceea ce-şi doresc companiile în aceste vremuri: un mediu sigur la muncă în care angajaţii sunt mulţumiţi de munca pe care o fac şi unde pot să colaboreze cu colegii pentru a îndeplini obiectivele organizaţiilor lor.

Source