Formarea antreprenorială
Pentru a dezvolta o afacere, poate fi un avantaj cunoașterea domeniului, dar fără ca aceasta să fie o condiție obligatorie. Procesul de învățare și dezvoltare a cunoștințelor și aptitudinilor necesare pentru a susține o afacere de succes este unul continuu și are componente specifice pentru fiecare domeniu de activitate.
Obținerea informațiilor despre mersul pieței, capacitatea de a avea acces la resurse umane, materiale și financiare, strategiile de marketing, gestionarea financiară, planificarea, inclusiv performanțele de leadership și dezvoltarea de produse sau servicii care să corespundă competitiv cu cererea de piață sunt abilități necesare și importante, care pot fi însușite prin educatie antreprenoriala.
Competențele teoretice legate de dezvoltarea unui business sunt în măsură să sporească încrederea în capacitatea de a gestiona și dezvolta propria afacere și stimulează inițiativa și spiritul antreprenorial într-o organizație existentă. De asemenea, pot contribui la dezvoltarea abilităților de comunicare, colaborare și rezolvare a problemelor, toate acestea fiind necesare unui antreprenor, indiferent de domeniul în care activează.
Există mai multe modalități prin care poți avea acces la educația antreprenorială, de la cursurile academice până la programele de instruire și formare, adaptate pentru antreprenori aspiranți sau pentru cei aflați la început de drum, la care se adaugă tot ceea ce pot oferi platformele online din domeniu. Toate acestea pot avea un caracter general sau defalcat și adaptat, prin strategiile de marketing și gestionare financiară, pe domenii de interes.
Gândirea strategică
Una dintre abilitățile care favorizează în mare măsură succesul unei afaceri este gândirea strategică. Definită ca fiind abilitatea de a analiza și de a evalua situații complexe, de a identifica obiective pe termen lung și de a dezvolta planuri și acțiuni în vederea atingerii obiectivelor de dezvoltare, gândirea strategică implică și capacitatea de a anticipa schimbările și de a lua deciziile potrivite, la momentul oportun. Considerată ca fiind baza unui business de succes, gândirea strategică oferă antreprenorului posibilitatea de a creiona o perspectivă de ansamblu asupra unei organizații sau situații care să determine luarea asumată a unor decizii ulterioare.
Analiza strategică implică elemente concrete, precum concurența, cererea pieței, disponibilitatea pentru investiții și costurile generale, dar și elemente abstracte, precum evoluția economică, stabilitatea pieței de consum, oportunitățile, riscurile și provocările. Gândirea strategică este vitală pentru organizație și pentru liderii acesteia și urmărește mereu obiective strategice pe termen lung.
Reziliența
Reziliența este capacitatea de adaptare, de a face față schimbărilor și de a depăși obstacolele și implică o combinație de factori personali (încrederea în sine, abilitatea de gestionare a emoțiilor și a experiențelor dificile), sociali și economici.
În ansamblu, reziliența este o calitate valoroasă, care permite adaptarea la situații noi, chiar și la cele neașteptate, precum și depășirea cu succes a provocărilor profesionale și personale.
Abilitățile antreprenoriale sunt interconectate și se pot influența reciproc, în contextul dezvoltării și gestionării unei afaceri. Succesul unei afaceri poate fi puternic influențat de capacitatea antreprenorului de a utiliza eficient instrumentele de coordonare și control disponibile, de la planificarea strategică la gestionarea riscurilor și de la un management eficient la monitorizare și control. Utilizarea concomitentă a acestor instrumente permite adoptarea soluțiilor optime și crește șansele de succes.