„Cu aplicația bateriei de mare voltaj integrată în sistemul de conducere al tramvaiului este facilitat condusul fără utilizarea suspensiei catenare; datorită conceptului de baterie bazat pe interacțiunea chimică litiu-ion, este posibil să conduci 63 de kilometri fără catenară, în condiții de operare normală”, a declarat juriul ERCI.

Cu o lungime de 30 de metri și o capacitate de 251 de persoane (48 pe locuri și 203 în picioare), tramvaiul produs de Bozankaya pentru municipiul Timișoara  are o eficiență energetică crescută, fiind cu 2.5 tone mai ușor decât vehiculele din clasa lui. 

57 de teste, realizate în toată Europa

Ca majoritatea tramvaielor achiziționate în cadrul licitațiilor, vehiculul de la Timișoara nu este un produs de serie, ci unul unic, adaptat la cerințele și necesitățile locale. Acesta respectă standardele impuse de Uniunea Europeană, testele necesare fiind efectuate de laboratoare certificate din Germania, Spania, Cehia.

Au fost efectuate în total 57 de teste, dintre care amintim: testul de caroserie, realizat în laboratorul Cetest din Spania; cel de tracțiune, desfășurat la TÜV SÜD Schweiz AG, Elveția; testele de oboseală la cadrul de boghiu care au avut loc în 2 laboratoare, la IABG și VZU, din Germania, respectiv Cehia.

România are, de asemenea, laboratoare acreditate pentru încercări și măsurători în conformitate cu cerințele acordului MRA-CIPM (Comitetul Internațional de Măsuri și Greutăți). Acestea privesc trasabilitatea metrologică exactă a rezultatelor măsurătorilor, toate procedurile de testare realizându-se exclusiv în conformitate cu standardele europene în vigoare. Tramvaiul de la Timișoara a trecut cu bine și de probele desfășurate în țară, în laboratoarele de încercări ale AFER (Autoritatea Feroviară Română), care au vizat, printre altele, teste de zgomot, de compatibilitate electromagnetică și de dinamică. 

Componentele vin de la producători din UE

În prezent, primăria orașului de pe Bega așteaptă un ultim document, acordul Organismului Notificat Feroviar Român (ONFR), organism independent în cadrul AFER, notificat la Comisia Europeană, fără atribuții în omologare, acreditat exclusiv pentru verificări, încercări și măsurători, pentru certificarea conformității CE.

„Nu doar că încercările tramvaielor sunt efectuate de laboratoare acreditate, notificate în Uniunea Europeană sau în cadrul AFER, dar și componentele de importanță critică folosite la construcția tramvaielor Bozankaya sunt furnizate de producători consacrați din industria feroviară din UE”, a declarat Aytunç Günay, Președintele boardului Bozankaya.

Tramvaiul de la Iași, verificat de experți UE

Și Primăria Muncipiului Iași așteaptă să pună în circulație tramvaie marca Bozankaya, primul livrat dintre acestea aflându-se în ultimele încercări și verificări in situ, desfășurate sub supravegherea unor echipe de experți din cadrul organismelor notificate în Uniunea Europeană, care s-au deplasat la fața locului pentru acest lucru. Bozankaya va livra la Iași, în cadrul unui proiect finanțat majoritar din fonduri europene, 16 tramvaie. Între timp, consorțiul turco-german Bozankaya-Sileo mai așteaptă rezultatele licitațiilor pentru alte 4 orașe din România: Botoșani, Brăila, Galați și Ploiești. 

###

Despre ERCI

Format în urmă cu 11 ani, ERCI este un meta-cluster din industria feroviară din Europa, care reunește clustere din 17 țări, printre care Italia, Polonia, Germania, Franța, Marea Britanie, Spania, Turcia, Danemarca, Belgia și Suedia, și peste 2.000 de afaceri din industrie. Parte din platforma de colaborare a clusterelor demarată de Uniunea Europeană, ERCI le facilitează acestor companii accesul la parteneri și clienți din UE, dar și un transfer rapid de tehnologie.

Despre Bozankaya

Fondată în urmă cu aproape trei decenii în Germania, Bozankaya are o experiență solidă ca inovator în dezvoltarea și fabricarea vehiculelor ecologice, cu economie de energie, cu zgomot redus și cu cost redus pentru transportul public urban. Bozankaya deține drepturile de proprietate intelectuală asupra vehiculelor și tehnologiei produse în vastele sale unități de producție, cu o suprafață de 100.000 mp și situate în Ankara. Menținând un accent puternic pe cercetare și dezvoltare, compania a cheltuit peste 25 de milioane de euro în 30 de proiecte de cercetare și dezvoltare în ultimii cinci ani. În iunie 2018, Bozankaya a devenit prima companie turcească care exportă trenuri de metrou, primele transporturi mergând către Proiectul Green Line din Bangkok.