În România, condiţiile meteorologice impun echiparea vehiculelor cu anvelope de sezon. Din punct de vedere legal, doar cauciucurile cu indicaţiile M şi S şi simbolul fulgului de nea sunt obligatorii atunci când circuli pe suprafeţe de drum public acoperite cu zăpadă, gheaţă, polei sau alte derivate. Durata lor de viaţă şi randamentul pe care îl oferă depind în mare măsură de condiţiile în care sunt depozitate în extrasezon. Iată câteva reguli pe care trebuie să le respecţi pentru ca roţile tale să fie pregătite de drum de la un sezon la altul.

Primul pas după demontare: curăţarea

Depozitarea în orice condiţii a unei anvelope murdare îi grăbeşte îmbătrânirea şi degradarea din cauza factorilor externi. Fie că foloseşti un aparat de curăţat cu presiune sau pur şi simplu un lighean cu apă şi o cârpă, roata trebuie curăţată de jur împrejur de mizerie. Dacă anvelopa rămâne montată pe jantă, şi aceasta trebuie curăţată pentru a rezista cu bine în depozit.

Husele ajută

Există pungi speciale pentru depozitarea fiecărei anvelope în parte. Dacă nu ai un set complet, poţi folosi saci de dimensiunile potrivite. Nu trebuie să aplici nici un fel de lichid sau soluţie pe cauciuc, acestea sunt fabricate să reziste în afara sezonului fără tratament necesar. Pentru depozitarea în saci este esenţial ca recipientul să fie complet uscat şi să scoţi cât mai mult din aerul acumulat. La final poţi sigila fiecare pachet cu bandă adezivă. Murdăria şi praful sunt factori externi care pot afecta consistenţa cauciucurilor. Dacă le ţii departe cu ajutorul huselor potrivite, le prelungeşti durabilitatea.

Departe de căldură şi razele soarelui

Mediul în care depozitezi anvelopele trebuie să aibă o temperatură constantă, dar nu ridicată. De asemenea, razele soarelui nu trebuie să bată direct în cauciucuri. Atât căldura, cât şi razele UV grăbesc deteriorarea anvelopelor. În cazul vehiculelor de mare tonaj, depozitarea corectă a anvelopelor de camioane respectă aceleaşi reguli de mai sus, cu dimensionarea corectă a standurilor sau a huselor pentru fiecare cauciuc în parte. Grija pentru roţi trebuie să fie şi mai mare pentru camioane, având în vedere numărul mare de kilometri şi diferenţele de temperatură şi climă pe care le parcurg dintr-o regiune geografică în alta.

Niciodată în aer liber

Indiferent de calitatea huselor pe care le ai, anvelopele nu trebuie lăsate peste vară sau peste iarnă în aer liber. Alege cea mai uscată, ventilată, răcoroasă şi ferită de soare cameră de care dispui. Dacă ai un garaj pentru maşină, acela este mediul ideal. În eventualitatea prezenţei unui calorifer sau a altei surse de căldură în cameră, roţile trebuie aşezate cât mai departe de ea. La fel de bună este o magazie sau o mansardă cu aceleaşi condiţii. În cazul apartamentelor de bloc, soluţia extremă este balconul, dar în cel mai ferit loc de intemperii, căldură şi soare.

Cum le aşezi

Aşezarea propriu-zisă a roţilor trebuie să respecte câteva reguli. Acestea diferă în funcţie de prezenţa sau absenţa jantelor:

Anvelopele montate pe jantă

Anvelopele care au jante separate pentru fiecare sezon sunt mult mai uşor de montat şi demontat. În privinţa depozitării, cel mai bine se păstrează suspendate fie în lanţuri verticale, fie prin fixare în perete. Există şi posibilitatea aşezării una deasupra celeilalte, cu menţiunea că ordinea aşezării trebuie schimbată de jos în sus o dată la fiecare patru săptămâni pentru a preveni riscul deformării celei aflate la bază.

Cauciucuri fără jantă

Cauciucurile fără jantă nu se aşază niciodată unul deasupra celuilalt, deoarece presiunea sarcinii le deformează pe cele de jos. Cel mai simplu este să le aşezi unul lângă celălalt, în aranjament de tip rastel. Şi în acest caz le poţi schimba ordinea o dată la o lună, de la stânga la dreapta, pentru a nu se deforma.

Pentru a rezista mai bine în timp, anvelopele trebuie depozitate corect. De locul în care le adăposteşti, felul în care le protejezi şi modul de aşezare depinde randamentul pe care îl vor oferi la echiparea pentru următorul sezon.

ianuarie 13th, 2022 by

Source