Pentru ceilalți: bani publici fără nicio problemă și fără întrebări. Pentru Steaua: doar obstacole, condiții speciale și interpretări restrictive.
Partidul Social Democrat (PSD) a adoptat în Senat o propunere legislativă pentru modificarea și completarea Legii nr. 69/2000 privind educația fizică și sportul (L115/2025), care permit unităților administrativ-teritoriale (UAT) să devină membri în cluburi sportive private fără scop lucrativ și să cofinanțeze activitatea acestora în mod transparent. Aceste modificări au fost avizate favorabil în Comisia pentru Tineret și Sport din Senat, cu susținerea senatorilor PSD Ionuț Ciprian Ciuperceanu , Alexandru Marius Dunca și Claudiu Daniel Catana.
Impactul asupra bugetului public
Deși scopul declarat al acestor modificări este sprijinirea sportului de masă și de performanță, implicațiile financiare sunt semnificative. Bugetele locale ale UAT-urilor sunt alimentate în proporție considerabilă de la bugetul de stat. Conform datelor disponibile, veniturile proprii ale bugetelor locale reprezintă doar 17,4% din totalul veniturilor acestora, restul provenind din alocări de la bugetul de stat, inclusiv sume defalcate din TVA și subvenții. Astfel, finanțarea cluburilor sportive private prin bugetele locale echivalează, în mare măsură, cu utilizarea fondurilor publice naționale.
Această situație ridică întrebări privind prioritizarea cheltuielilor publice și transparența în alocarea resurselor. Într-un context în care multe comunități locale se confruntă cu nevoi stringente în domenii precum infrastructura, educația sau sănătatea, redirecționarea fondurilor către cluburi sportive private poate fi percepută ca o alocare discutabilă a resurselor publice.
Și până acum primăriile puteau finanța cluburi, dar nu erau legal membri în entitățile sportive de drept privat. De aceea, de multe ori foloseau firme subordonate (de tip “Prestări Servicii”, “Apă-Canal”, etc.) ca acționari în cluburile “private”. Legea recent modificată de PSD doar legalizează un mecanism care funcționa deja pe ocolite.
Psd vrea ca acum totul să fie oficial, iar toți acești “privați” vor primi bani publici cu acte în regulă, fără să li se ceară să respecte reguli. În timp ce Steaua e blocată tocmai din cauza unei interpretări stricte a regulilor.
Limitarea clubului Steaua la asociere, în timp ce ceilalți primesc bani publici fără restricții
O altă controversă majoră ține de faptul că Clubul Sportiv al Armatei (CSA) Steaua București rămâne limitat doar la posibilitatea de asociere, fără a putea beneficia direct de noile prevederi legislative. Fiind o instituție publică subordonată Ministerul Apararii Nationale, Romania – www.mapn.ro , Steaua nu se încadrează în categoria cluburilor sportive private vizate de noile prevederi.
CSA Steaua nu poate promova, nu din cauza finanțării – așa cum afirmă în mod fals unii jurnaliști plătiți de clubul infractorilor, FC FCSB –, ci pentru că i se invocă o interpretare restrictivă a Legii Sportului, care o obligă să se transforme în ONG sau societate comercială pentru a putea accede în Liga 1. Aceasta este o condiție care ar fi putut fi corectată chiar prin această modificare legislativă, mai ales având în vedere că peste 99% dintre cluburile sportive din România beneficiază, prin artificii juridice sau excepții tacite, de sprijin politic mascat în lozinci despre „performanță”.
Trebuie subliniat că în România există o singură ligă profesionistă de fotbal – Liga 1 –, iar în trecut, deși legea nu permitea acest lucru, alte echipe departamentale au fost lăsate să joace în această competiție, ceea ce adaugă și mai multă ambiguitate și lipsă de echitate în aplicarea normelor.
Această excludere este cu atât mai notabilă cu cât Steaua este unul dintre cele mai mari și mai titrate cluburi sportive din România, cu o contribuție esențială la dezvoltarea sportului național.
Concluzie
Modificările aduse Legii educației fizice și sportului de către PSD deschid posibilitatea finanțării cluburilor sportive private din fonduri publice, prin intermediul bugetelor locale. Având în vedere că o proporție semnificativă a acestor bugete provine de la bugetul de stat, este esențial ca alocarea acestor fonduri să fie făcută cu maximă transparență și responsabilitate. De asemenea, excluderea cluburilor departamentale din beneficiile noii legislații ridică semne de întrebare privind echitatea și coerența politicilor publice în domeniul sportului.
Este de așteptat ca presa și societatea civilă să monitorizeze îndeaproape implementarea acestor modificări legislative și impactul lor asupra bugetului public și dezvoltării sportului în România.
Şi, totuși, întrucât știm afinitatea celor de la PSD, voi, ceilalți de la Partidul Naţional Liberal, Alianța pentru Unirea Românilor – AUR, USR , UDMR (RMDSZ) – vi se pare acceptabil ca banul public să fie utilizat de către politicieni în interes de imagine, în timp ce cel mai mare club de fotbal al României este ținut blocat în Liga a 2-a?
