Acesta include o structura organizatorica a activitatilor de planificare, responsabilitati, practici, proceduri, procese si mijloace pentru dezvoltarea, implementarea, realizarea, revizuirea si monitorizarea unei politici de sanatate si securitate in munca.
Sistemele de management al sanatatii si securitatii in munca trebuie sa fie puternic dezvoltate pentru a reduce drastic riscurile profesionale prin stabilirea organizarii si managementului ca element cheie in controlul riscurilor profesionale, al riscurilor industriale si al impactului asupra mediului: exista o analogie puternica cu ceea ce s-a intamplat pentru imbunatatirea calitatii, acum cateva decenii, cu anumite succese.
Metodologiile folosite sunt si ele aceleasi: abordarea managementului schimbarii, planul de afaceri, ciclul de imbunatatire continua. Si mai nou, pentru o companie poate deveni mai mult decat util sa foloseasca o aplicatie ssm.
Managementul schimbarii
Invatarea de noi comportamente, adoptarea de noi atitudini si, mai ales, abandonarea obiceiurilor va starni rezistenta din partea operatorilor, iar schimbarea genereaza si anxietate pentru management in masura in care este sinonima cu chestionarea practicilor lor tehnice si manageriale si le va oferi noi obiective SSM si monitorizarea rezultate obligatorii.
In cazul infiintarii unui sistem de management al sanatatii si securitatii in munca, acceptarea a priori a unui proiect mai consensual decat altele (productivitate etc.) nu trebuie sa te faca sa uiti ca, mai devreme sau mai tarziu, vor aparea reactii de respingere.
Acestea apar daca procesul nu este facilitat si sustinut corect, daca intelegerea si insusirea de catre actorii care vor trebui sa le implementeze sunt neglijate: de exemplu, deciziile manageriale pot fi interpretate ca cerinte.
Calitatea procesului de implementare a sistemului de management al sanatatii si securitatii in munca este la fel de importanta ca si calitatea intrinseca a schimbarii propuse, deoarece factorul uman este una dintre principalele cauze ale esecului proiectelor de schimbare.
Management de proiect
Implementarea unui sistem de management al sanatatii si securitatii in munca este un proiect de companie care rezulta dintr-o abordare destinata personalului care are ca scop motivarea acestuia, asigurarea coeziunii acestora, si are ca scop mobilizarea energiilor tuturor catre un scop comun.
Proiectul descrie o misiune pe care compania si-o atribuie, defineste planurile de actiune care trebuie implementate pentru realizarea acesteia: proiectul isi propune sa dea un plan si sa ghideze actiunea in fata unei provocari majore, starnind dorinta de a actiona impreuna intr-o maniera coerenta.
Succesul proiectului depinde foarte mult de comunicarea care se face din acesta: intr-adevar, o campanie de comunicare bine condusa va permite personalului sa cunoasca si sa aprecieze actiunile intreprinse si sa se pozitioneze favorabil in proiectul de business.
Proiectul de infiintare a unui sistem de management al sanatatii si securitatii in munca se inscrie, asadar, intr-o dinamica de schimbare care necesita pedagogie, o abordare participativa si colaborativa.
Este vorba de a constientiza angajatii companiei cu privire la mizele si actorii schimbarii, de a crea in companie o noua stare de spirit impartasita de majoritatea personalului, confruntat cu o problema resimtita a fi importanta, eliminarea sau reducerea riscurilor profesionale.