Uleiul moto este un accesoriu indispensabil motorului oricarei marci de motocicleta. Cu alte cuvinte, uleiul destinat lubrifierii motorului vehiculelor pe doua roti sunt precum “stiloul pentru scris”. Fiabilitatea motorului nu poate fi la parametri maximi fara un ulei de calitate.
Desigur, pe piata exista o serie intreaga de carburanti, fabricati conform diferitelor standarde de calitate.
Ce presupune selectarea uleiului potrivit?
Cand trebuie sa schimbi uleiul, este esential sa cunosti temeinic ce ulei de motor sa folosesti. Unii lubrifianti sunt fabricati din compusi 100% sintetici, altii prezinta o vascozitate mai mare sau ceva mai redusa. Exista chiar si uleiuri 2T speciale. Ce mai! O adevarata bataie de cap cand de gandesti ca decizia ar trebui luata intr-un timp extrem de scurt.
Raspunsul la aceasta intrebare devine tot mai complex, pe zi ce trece. Motoarele recente sunt din ce in ce mai mici si mai puternice, iar producatorii specifica uleiuri complet sintetice complexe, cum ar fi Motul 5100 10W40, pentru ca motorul sa poata face față presiunilor ridicate și să respecte obiectivele privind eficiența carburantului.
Daca pilotezi o motocicleta puternica, fabricata pe taran european sau in Orientul indepartat, producatorul ti-ar putea recomanda un ulei de motor complet sintetic. Sau, daca pilotezi un vehicul mai vechi, producatorul v-ar putea recomanda un ulei mineral. Cu toate acestea, chiar daca este cea mai economica opțiune, un ulei complet sintetic iti va proteja cu siguranta motorul mai bine. Cunoasterea tipului de ulei care trebuie folosit la fiecare schimbare este esentiala, cu alte cuvinte.
Despre vascozitatea uleiului moto
Viscozitatea reprezinta masurarea grosimii si „usurinței de curgere” a oricarui lichid. De exemplu, apa este un lichid subtire care curge liber, asa ca spunem ca are viscozitate mica. Mierea, pe de alta parte, este relativ groasa si curge mai greu. Mierea are, prin urmare, viscozitate mare. De asemenea, merita remarcat faptul că mierea curge mai usor si este mai putin vascoasa, atunci cand este usor incalzita. Uleiul de motor se comporta similar; de aceea mecanicii vor porni puțin motorul inainte de a evacua uleiul de motor uzat pentru a-l inlocui.
Uleiuri disponibile pe piata
Exista trei tipuri de baza: minerale, partial sintetice si complet sintetice. Uleiurile minerale sunt cel mai putin rafinate dintre toate trei, fiind mai ieftine, insa ofera mai putina protectie, performanta si economie decat celelalte optiuni. Uleiurile partial sintetice sunt un amestec de ulei mineral si ulei sintetic, asigurand un plus de performanta, dar la costuri putin mai mici decat uleiurile de motor complet sintetice. Uleiurile complet sintetice sunt cele mai scumpe uleiuri de motor, deoarece sunt foarte rafinate, dar ofera cea mai mare protectie si economie pentru orice vehicul pe doua roti.
Uleiurile minerale
Sunt alcatuite din substante alcaline din petrol. Sunt cel mai putin modificate, insa sunt si cel mai putin apreciate de catre consumatori. La fabricarea lor se folosesc mai putine incrediente si este cel mai ieftin
sortiment de ulei de motor de pe piata. Evident, este destul de putin recomandat, mai ales in cazul motocicletelor mai vechi, dar si in cazul celor de ultima generatie.
Uleiul sintetic
Fabricat in laborator, uleiul sintetic indeplineste toate conditiile pe care le poate cere un motor de la un astfel de element. Compozitia sa este formata doar din substante chimice sintetizate, ceea ce ii da si o flexibilitate mare si posibilitatea de a fi construit in functie de masina pentru care este dedicat. Desi este cel mai scump este si cel mai apreciat.
Uleiul semi-sintetic
Este o combinatie intre cele doua tipuri de uleiuri prezentate mai sus. Acesta prezinta ulei mineral si maxim 30 % ulei sintetic, fiind o varianta de compromis, in cazul in care nu ai suficienti bani pentru un ulei sintetic. Exista si uleiuri Motul, precum 5100 10W40 pe unimotors.ro, care este renumit pe piata uleiurilor moto din Romania.
[embedded content]
In ceea ce priveste vascozitatea, uleiurile sunt de doua feluri: single grade si multi grade.
Uleiurile Single grade. Sunt rare si sunt folosite doar in cazurile in care motorul functioneaza doar la o anumita temperatura.Acest tip de uleiuri este folosit in zonele unde tot timpul este sezon cald sau in zonele in care tot timpul este sezon rece. Uleiul single grade are 11 indici de vascozitate: 0W, 5W, 10W. 15W. 20W. 25W, 20, 30 , 40 50 si 60 si acestia difera in functie de temperatura si de sezon. Indicii cu W sunt dedicati sezonului rece sau de iarna, in timp ce aceia fara sunt dedicati sezonului cald.
Uleiurile multi grade. Sunt uleiurile folosite in tara noastra si in tari cu climat temperat, deoarece ofera o plaja de temperatura foarte mare, in asa fel incat sa poata fi folosite in mai multe anotimpuri. Uleiurile multi grade au adaugati aditivi care sa permita o vascozitate mica cand temperaturile sunt foarte mari si o vascozitate mare la temperaturi mici. Acest tip de uleiuri are notatii care combina cate doi indici ai uleiului single grade si care prezinta limita de jos si limita de sus a temperaturii la care functioneaza cel mai bine.
In ceea ce priveste uleiul 2T, acesta este un amestec de benzina si ulei si este utilizat in cazul motoarelor in 2 timpi.